Octubre 2018
week 44 29 30 31

Vols estar al corrent de les activitats que fem?

* elements requerits
Inauguració de l'exposició "Re[fer] el paisatge". Projecte Life Pletera (2014 - 2018)
imatge webEl Museu de la Mediterrània inaugurarà l'exposició «Re-fer el paisatge» sobre el desenvolupament del projecte Life Pletera, divendres 15 de juny a les 19 h.

L'exposició fa un exhaustiu repàs, des de diferents punts de vista, al desenvolupament i als resultats del projecte Life Pletera (2014-2018) hi es podrà visitar fins al 15 d'octubre a l’Espai Baix Ter.

El Life Pletera ha representat una ambiciosa i molt innovadora iniciativa de desurbanització i restauració ambiental, que ha donat resposta a una vella aspiració del territori. Ha permès retornar a la natura un espai d’altíssim valor mediambiental, emplaçat al Parc Natural del Montgrí, les Illes Medes i el Baix Ter, que va ser parcialment urbanitzat a finals dels 80. Hi ha pocs precedents similars a Europa, la qual cosa el fan un projecte pràcticament inèdit.

El seu desenvolupament ha estat un exemple d’intervenció multidisciplinar, que ha permès incidir en aspectes molt diversos i de màxim interès públic, com són la lluita contra el canvi climàtic (increment del nivell del mar i major freqüència de pertorbacions intenses), la preservació de la biodiversitat, la recuperació de zones humides o la contribució al desenvolupament d’una nova manera d’entendre la gestió del territori. La seva execució també permetrà que aquest àmbit es converteixi en un potent pol d’atracció ecoturística i, per tant, en una eina de dinamització econòmica local del territori.

1 2 maresma

Per donar a conèixer els diferents vessants del Life Pletera, l’exposició s’ha estructurat en tres apartats. D’una banda, s’explica l’interès ecològic de l’espai, les espècies més característiques i els principals trets del seu funcionament ecològic. D’altra banda, es mostra el procés de restauració i de recuperació del sistema costaner desenvolupat en el marc del projecte Life Pletera, els criteris ecològics aplicats durant la restauració i els resultats obtinguts. Finalment, s’analitza quin ha estat el procés històric fins arribar a la desurbanització, des d’un repàs a la política urbanística de les darreres dècades del segle passat, fins a la valorització del patrimoni natural com a element de desenvolupament cultural, social i turístic.

L’exposició remarca la importància de la conservació dels ecosistemes costaners en bon estat pels serveis ecosistèmics que ofereix a la societat, especialment de protecció del litoral, en un context futur de canvi climàtic. També té un caire demostratiu, aplicable a altres zones costaneres del litoral català, de mostrar com encara es poden recuperar la funcionalitat ecològica i els serveis ecosistèmics de zones costaneres castigades per la pressió urbanística.

3 3 maquina treballant 4

Programa Life

Life Pletera és l'acrònim del projecte «Desurbanització y recuperació de la funcionalitat ecològica en els sistemes costaners de la Pletera (LIFE13 NAT/ES/001001»). És un projecte subvencionat pel programa Life, l’instrument financer de la Comissió Europea per a la preservació del medi ambient a Europa. El Life Pletera té un pressupost de 2.528.148 euros, el 75% dels quals (1.896.111) estan aportats pel programa Life. La resta l’aporten l’Ajuntament de Torroella de Montgrí, com a beneficiari del projecte; el Parc Natural del Montgrí, les Illes Medes i el Baix Ter, la Càtedra d’Ecosistemes Litorals Mediterranis de la Universitat de Girona (UdG) i l’empresa pública Tragsa, com a socis. També compta amb el suport, com a cofinançadors, de la Diputació de Girona, i del Ministeri d'Agricultura, Alimentació i Medi Ambient, a través de la Fundación Biodiversidad