Collar musicat

Fons etnològic

Descripció de l’objecte:

Cercle per posar al coll. Complement indispensable de les esquelles o borrombes, fets normalment de pi. Creats a mà el seu moldejat com també els seus dibuixats i gravats. Alguns exemplars els trobem pintats. El sistema de tancat és amb dos claus de fusta de cabota plana i amb un ull a l’extrem de la tija per on s’hi posa una tija travessera, passa pels dos ulls, per tancar.

La seva elaboració era feta pels propis pastors durant les llargues estades a la muntanya durant l’estiu, tot vigilant el ramat. No tots els animals en portaven, algunes vegades eren utilitzats per identificar els animals que estaven ferits, prenyats, ... i amb una finalitat protectora contra desgracies futures.

La decoració presenta dues estrelles de 6 rombes inserida dins un cercle consecutives. A continuació hi ha un personatge masculí dret i amb acció de beure d’una carbassa-cantimplora, porta bastó, esclops i barretina. A més, es troba inacabat ja que li faltaria el tractament de la fusta amb un vernís neutre.

Fitxa tècnica:

Nom de l’objecte

Collar musicat

Núm. Inventari

Cronologia

Segle XIX-XX

18 x 15 x 8’2 cm

Material i tècnica

Fusta

Procedència

Torroella de Montgrí

Context d’ús