Mediterrània

Natura, Cultura i Diversitat

Àmbit 1. Espai de rebuda

L’exposició comença amb un espai on, amb el mapa de la Mediterrània de fons, és ple de cites de pensadors que ens conviden a reflexionar abans d’iniciar pròpiament la visita al museu.

“L’home és la mesura de totes les coses.”

Protàgores  (segle IV aC)

Exposició permanent - Primera planta | © Museu de la Mediterrània
© Museu de la Mediterrània

Àmbit 2. Vivim en un territori obert al mar en contacte amb pobles de la Mediterrània

En aquest apartat es presenten els paisatges existents en el territori del Montgrí i del Baix Ter: les illes Medes, la plana, el riu, el massís del Montgrí... entesos com a elements que pertanyen al paisatge cultural mediterrani. Els sons del mar, del vent, del riu es corresponen amb elements vinculats a la natura.

A poc a poc, el visitant copsa com als sons de la natura s’hi sumen els sons humans. La veu, el cos i la utilització quotidiana de diversos materials permeten la comunicació de les persones: la percussió de les pedres, el foc, les cançons… que ens manifesten la incorporació de la cultura en un entorn on abans només hi havia sons naturals.

El punt culminant d’aquest àmbit es troba en el mòdul fills d’un mateix mar on es pot comprovar que els homes i les dones d’avui som el resultat d’uns intercanvis culturals ininterromputs… avui paraules com moneda (fenicis), democràcia (grecs), urbanisme (romans) i brúixola (àrabs) són tan comunes que no ens adonem que són la suma d’una sèrie de cultures. La diversitat cultural és riquesa i enriquiment. Cal tenir una actitud dialogant amb el desconegut.

Àmbit 3. La música viatja de boca a orella per camins sonors a redós dels contactes que s'estableixen entre els pobles

La música és un pretext excel·lent per mostrar els contactes i les relacions  entre els pobles de la Mediterrània. Es canta a la feina i al llarg de la vida, des que naixem fins que morim, ens acompanya la música.

En aquest punt es parla de les músiques pròpies del territori, on la sardana té un paper predominant. Al museu es mostra la disposició d’una cobla interactiva que permet fer sonar els instruments i saber-ne els noms. La sardana és una música i dansa originària del Baix Ter i una  més de les que existeixen a la Mediterrània

Visita museu-E.Infantil | © Museu de la Mediterrània

Àmbit 4. Som hereus d’un paisatge i d’una cultura mediterrània

Avui, més que mai, l'espai mediterrani ha de superar les ombres i les pors que amenacen el seu esdevenidor i retrobar-se amb l'esperit obert i amable del Mare Nostrum.

En un mapa de l'espai mediterrani poden veure's i tocar-se diferents instruments populars de la Mediterrània. Entre ells s’observen moltes més semblances que diferències. El visitant també pot escoltar diferents enregistraments sonors de diferents cantautors i grups mediterranis.

Exposició permanent - Primera planta | © Museu de la Mediterrània
cerquem sons-E.infantil | © Museu de la Mediterrània
Cerquem els sons de la Mediterrània | © Museu de la Mediterrània

Àmbit 5. Audiovisual de cloenda: la realitat mediterrània avui

El museu clou el seu discurs amb un audiovisual de reflexió amb imatges i música, creada especialment pel compositor Jordi Molina que mostra com l’espai mediterrani té encara ferides per curar: el conflicte dels Balcans, el conflicte araboisraelià, que causa víctimes a diari, les precàries migracions sud-nord. Serà possible trobar una solució de pau que permeti a tots els pobles viure en llibertat?

Podem ser un gra de sorra per afavorir el diàleg i l’entesa. Si ho aconseguim, encara que sigui només amb un gra de sorra, el resultat haurà valgut la pena!

La Sala de les Bèsties i dels Gegants
La Sala de les Bèsties i dels Gegants
Una tradició de més de quatre-cents anys
Exposició permanent