Scyllarus arctus

Fons de ciències naturals

Nom de l’objecte: Scyllarus arctus (Llagosta lluïsa)

Descripció de l’objecte:

Organisme marí del grup dels crustacis decàpodes de la família Scyllaridae, filum Arthropoda. La podem localitzar al mar Mediterrani i a l’est de l’oceà Atlàntic, des de les Açores, Madeira, les illes Canàries al Canal de la Mànega, a excepció del Golf de Biscaia. La trobem a profunditats d’entre 4 i 50 metres de profunditat, principalment sobre fons rocosos i enllotats. Durant el dia s’amaga en grups en zones ombrívoles. Se l’anomena llagosta lluïsa o xuia. Presenta una morfologia d’una carcassa aixafada, de contorn quadrangular, dura i rugosa amb numeroses denticulacions. Les antenes aixafades, en forma de paleta. Cinc parells de potes sense pinces, excepte del cinquè parell en les femelles. Segments abdominals decorats amb rugositats que formen un dibuix característic. Els seus colors són el marró fosc al dorsal i en la part abdominal tonalitats grogoses. Pot arribar els 15 cm de longitud.

La organització internacional per la conservació de la Naturalesa (IUCN) considera que la scyllarus arctus és una espècie de preocupació menor, per tant forma part del grup de taxons abundants i d’àmplia distribució i que no es troba sota amenaça de desaparèixer en un futur pròxim.

WoRMS (2019): Scyllarus arctus (Linnaeus, 1758).

Fitxa tècnica:

Nom de l’objecte

Scyllarus arctus

Núm. Inventari

Cronologia

Segle XX

Dimensions

11 x 3 cm

Procedència

Museu del Montgrí i del Baix Ter

Data ingrés

1987