Fragment de bol de terra sigil·lada sud-gàl·lica

Fons arqueològic

Nom de l’objecte: Fragment de bol de terra sigil·lada sud-gàl·lica

Descripció de l’objecte:

Fragment de vas de ceràmica de terra sigil·lada sud-gàl·lica forma Drag. 29 amb decoració estilitzada de motius florals, procedent dels tallers de La Graufesenque.

La producció de la terra sigil·lada sud-gàl·lica té els centres productors a la província romana de la Gàl·lia. El seu auge es durant el regant d’August i sobretot de Tiberi, a inicis de l’Alt Imperi romà, segle I dC. En aquest període es quan apareix la producció amb les seves formes i decoracions característiques. Destacar el procés de fabricació a motlle i l’ús de motlles per les formes decorades. En el fons intern de les peces hi havia un segell amb el nom del fabricant, en alguns casos trobem noms en les zones decorades. Remarcar que és una producció de tons bordeus i amb un vernís amb un to més fosc o igual a la pasta i semi-vitrificat.

La producció de la Graufesenque, ubicada a l’actual població de Millau (França) és la que abasteix bona part de litoral mediterrani i part de la península Ibèrica.

La troballa d’aquest tipus ceràmic en jaciments com el Camp de la Gruta ens dona informació indirecte dels flux comercials del període i de la voluntat de seguir la moda en la vaixella de taula del moment històric. Per la seva alta qualitat la vaixella de terra sigil·lada sud-gàl·lica és un element de prestigi.

Fitxa tècnica:

Nom de l’objecte

Fragment de bol de terra sigil·lada sud-gàl·lica

Núm. Inventari

Cronologia

Segle I dC

Material i tècnica

Argila cuita – ceràmica a motlle amb vernís

Procedència

Camp de la Gruta (Torroella de Montgrí)

Context d’ús

Utilitzat per preparar i servir aliments