Pes de teler

Fons arqueològic

Nom de l’objecte: Pes de teler

Descripció de l’objecte:

El pes de teler o pondus en llatí és una peça de ceràmica, tot i que hi ha alguns exemplars fets de roca o de metall. Les seves dimensions poden variar com també les seves formes. La seva funció és tensar l’ordit, els fils verticals per on s’entrecreua la trama al confeccionar el teixit, del teler. La gran majoria, per no dir tots, presenten una perforació a la part superior, realitzada abans de coure l’objecte al forn. Aquesta perforació és present en tots els pesos de teler, ja que és per on es passava un o varis dels fils que formen part de l’ordit. Es un objecte que a vegades pot porta inscripcions i decoracions en algunes de les seves cares.

La importància de la troballa de pesos de teler en jaciments arqueològics es aportar informació del món de la roba i de la seva confecció. Tant els teixits com les eines per crear la roba són materials de difícil conservació i que deixa poc rastre en els jaciments arqueològics. En el món antic, bona part de la roba es teixia a casa i els telers domèstics eren presents en els habitatges. La presència de pesos de teler és molt present en jaciments de diverses cultures de l’antiguitat com la ibèrica i la romana, entre d’altres.

El nostre exemplar fet d’argila cuita presenta la perforació característica en la part superior. Té forma troncocònica amb un arrodoniment a la part superior. Sense decoració ni inscripció. Es va trobar en el jaciment romà del Camp de la Gruta.

Fitxa tècnica:

Nom de l’objecte

Pes de teler

Núm. Inventari

Cronologia

Segle I aC – II dC

9,5 x 5,2 x  5,5 cm

Material i tècnica

Argila cuita

Jaciment

Camp de la Gruta (Torroella de Montgrí)

Context d’ús