Formó de sabata dreta

Fons etnològic

Nom de l’objecte: Formó de sabata dreta

Descripció de l’objecte:

El formó o forma és nom tècnic amb el qual s’anomenen els objectes que s’introdueixen a l’interior d’una peça per donar-li forma o preservar-la. El nostre formó correspon a un formó de sabata dreta.

Peça de fusta i amb sola i elements metàl·lics que servia a mode de motlle per la fabricació i reparació de calçat. Aquest objecte està format per dues peces que encaixen i estan unides entre elles. Aquesta peça mecànica presenta la forma i les dimensions d’un peu humà. Per les mesures correspondria a un motlle per sabates d’adults. La mesura de peu d’aquest motlle correspondria a la talla 41-42 en l’actualitat.

Ens trobem davant d’un objecte que ha gaudit, juntament amb un grup de 8 objectes, d’uns processos concrets de conservació. El primer tractament, realitzat entre el juny i el juliol del 2021, va consistir en una desinsectació per anòxia a la cambra d’anòxia del Museu Etnogràfic de Ripoll. El segon tractament, realitzat entre el gener i el febrer del 2022, va consistir en una conservació curativa i preventiva a càrrec de les restauradores Laia Roca i Idoia Tantull a les instal·lacions del Museu de la Mediterrània. La imatge que hem utilitzat és de l’objecte restaurat.

Fitxa tècnica:

Nom de l’objecte

Formó de sabata dreta

Núm. Inventari

Cronologia

Segle XX

Dimensions

26 x 12 x 8 cm

Material i tècnica

Fusta i elements metàl·lics

Procedència

Torroella de Montgrí