Col·lecció d’exvots

Fons etnològic

Nom de l’objecte: Col·lecció d’exvots

Descripció de l’objecte:

Els exvots són objectes que les persones oferien a una deïtat en compliment d’un vot (promesa) o en record d’un benefici rebut. Les ofrenes votives existeixen en civilitzacions molt antigues, des del paleolític.

Els exemplars que conformen la col·lecció del Museu de la Mediterrània corresponen a ofrenes votives emmarcades dins la religió catòlica, d’època moderna i contemporània. En aquest període eren dedicats a Jesucrist, a la Verge o a un sant o una santa. La població els hi dedicava aquests objectes arran d’una promesa que havien fet a la divinitat. Per exemple, hi ha exvots amb forma de braç, cama, cor o ulls que estarien relacionats amb aquestes parts del cos en concret. Per exemple l’exvot en forma de cama en reconeixement de la promesa feta si es curava una cama malalta. Seguint aquesta lògica es pot aplicar a la resta de les formes dels exvots.

La col·lecció d’exvots del Museu de la Mediterrània està composta per les peces primigènies, pels motlles creats a partir d’aquests peces i per la peça de cera com a exvot. Les peces primigènies i els motlles són fets de ceràmica. Aquestes peces corresponen a les creades per alguns de les últimes famílies cereres de Torroella de Montgrí: els Batlle, els Sala i els Mundet. Fou recollida per Josep Vert i Planes amb motiu del seu llibre “La indústria de la cera, els ex-vots i les devocions populars” publicat pel Museu del Montgrí i del Baix Ter el 1987 (1).

(1) Llibre que podeu trobar al Centre de Documentació del Museu de la Mediterrània

Fitxa tècnica:

Nom de l’objecte

Col·lecció d’exvots

Núm. Inventari

Cronologia

Època moderna - contemporània

Dimensions

Múltiples dimensions (depenen de l’objecte)

Material i tècnica

Ceràmica i cera

Procedència