Collar musicat

Fons etnològic

Nom de l’objecte: Collar musicat

Descripció de l’objecte:

Cercle per posar al coll. Complement indispensable de les esquelles o borrombes, fets normalment de pi. Creats a mà el seu moldejat com també els seus dibuixats i gravats. Alguns exemplars els trobem pintats. El sistema de tancat és amb dos claus de fusta de cabota plana i amb un ull a l’extrem de la tija per on s’hi posa una tija travessera, passa pels dos ulls, per tancar.

La seva elaboració era feta pels propis pastors durant les llargues estades a la muntanya durant l’estiu, tot vigilant el ramat. No tots els animals en portaven, algunes vegades eren utilitzats per identificar els animals que estaven ferits, prenyats, ... i amb una finalitat protectora contra desgracies futures.

La decoració presenta 3 escenes. La primera per un home adult (faccions més anguloses) i barretina i un infant també amb barretina, sembla com si estesin parlant, només se’ls veu torç superior i inserit en un requadre. La següent escena també hi ha dos personatges de cos sencer. El de la dreta està dret i en acció de beure d’una carbassa com si fos una cantimplora o una cantimplora amb forma de carbassa. L’altre personatge assegut en un element (possible pedra, en tenir les cames penjants) amb un sarró, un bastó i un instrument musical. Els dos van amb esclops i barretina. L’última escena, provoca un canvi d’orientació en el visionat, està enfrontada a les altres dues. Representa un home amb barretina, faixa i sarró i un xai.

Ens trobem davant d’un objecte que ha gaudit, juntament amb un grup de 8 objectes, d’uns processos concrets de conservació. El primer tractament, realitzat entre el juny i el juliol del 2021, va consistir en una desinsectació per anòxia a la cambra d’anòxia del Museu Etnogràfic de Ripoll. El segon tractament, realitzat entre el gener i el febrer del 2022, va consistir en una conservació curativa i preventiva a càrrec de les restauradores Laia Roca i Idoia Tantull a les instal·lacions del Museu de la Mediterrània. Podeu veure dues imatges d’aquest collar, la d’abans de la restauració i la de l’objecte restaurat.

Destacar que també ha format part del muntatge complementari de l’exposició temporal “Camins de Ronda” al seu pas pel Museu de la Mediterrània.

Fitxa tècnica:

Nom de l’objecte

Collar musicat

Núm. Inventari

Cronologia

Segle XIX-XX

Dimensions

16 x 17 x 9’2 cm

Material i tècnica

Fusta

Procedència

Torroella de Montgrí