Martell petit

Fons etnològic

Nom de l’objecte: Martell petit

Descripció de l’objecte:

Eina manual composta per una mànec de fusta i una maça d’acer. La part d’acer presenta en un extrem un acabat de boca plana, lleugerament corbada, i en l’altre extrem acabat en forma cilíndrica. Aquesta peça es disposa formant una creu al capdamunt del mànec. La forma d’encaix, en el nostra exemplar, és per pressió de la part d’acer que presenta un forat en el qual hi encaixa el mànec. Remarcar que el mànec de fusta presenta un eixamplament en la part que encaixa amb l’acer.

Aquest tipus de martell era emprat pels sabaters i sabateres. Aquests utilitzaven aquest martell de forma diferent de com el podrien utilitzar altres artesans. Les superfícies útils del martell serveixen per allisar les arrugues que sorgeixen entre els claus; amartellar els laterals de la sabata quan s’han d’eliminar les arrugues que forma la pell, clavar tatxes a les soles i tacons de les sabates, garantir una transició suau en la part superior del contrafort del taló i la puntera etc. El mànec del martell per allisar la sola després del cosit.

Fitxa tècnica:

Activitats relacionades:
Fre de sabata | © Museu de la Mediterrània
La Peça
Divulgació de peces del museu
Del dj. 07.02.19 al dj. 05.12.24