Axinella damicornis

Fons de ciències naturals

Nom de l’objecte: Axinella damicornis

Descripció de l’objecte:

La imatge ens mostra un esquelet d’Axinella damicornis, un exemplar del filum Porifera, més conegut com a esponges de mar, de la família Axinellidae. Aquest exemplar presenta un eix curt en forma de columna i ramificacions aplanades en forma de ventall, de gruix divers i amb la vora lobulada, que recorda vagament a les banyes de les daines. Per aquest motiu en alguns territoris se la coneix amb el nom d’esponja de banyes de daina. La seva coloració més típica és la grogosa, tot i això també pot presentar tons grisos i ataronjats – vermellosos, com la nostra. No arribar a més de 10 cm d’alçada i la seva part superior és més flexible en comparació a la part inferior. Aquests animals són marins, tot i que hi ha algunes especies que són d’aigua dolça, sèssil i no tenen autèntics teixits. No tenen aparell digestiu, ni circulatori, ni respiratori. Les esponges tenen cambres interiors per on flueix l’aigua amb els elements nutritius que necessiten i l’oxigen arriba directament a les cèl·lules per difusió. Són quasi bé sempre hermafrodites i la seva reproducció és de forma sexual o asexual. El seu habitat es situa entre els 10 i els 120 metres de profunditat, en fons rocosos i molt sovint es troba colonitzada per anemones. La seva localització la trobem en la conca mediterrània, a les illes Canàries, la costa atlàntica de la península Ibèrica i entorn la Bretanya francesa, Gran Bretanya i Irlanda.

WoRMS (2020): Axinella damicornis (Esper, 1794)

Fitxa tècnica:

Nom de l’objecte

Axinella damicornis

Núm. Inventari

Cronologia

Segle XX

Procedència

Museu del Montgrí i del Baix Ter

Data ingrés

Font ingrés

Adquisició per l’exposició permanent del museu del 1983