Geganta antiga

Fons etnològic

Nom de l’objecte: Geganta antiga

Descripció de l’objecte:

Figura femenina dels Gegants que sortien a ballar a Torroella de Montgrí des de 1758 fins a 1950, a excepció de períodes socialment convulsos. Coneguda com la Geganta o Gegantessa.

La primera notícia d'una figura femenina és de 1628 quan, segons trobem anotat en els comptes del clavari Pere Mourí, el Gegant té una companya: la Gegantessa, i que ambdós ballaven acompanyats pel so d'un tamborinaire i de tabals i pifres per la festa de Corpus. Des d'aleshores la Geganta mai ha desaparegut del panorama festiu de Torroella. Seguint la història dels gegants de Torroella de Montgrí, la figura que tenim és encarregada a un reconegut escultor, que se'n desconeix el nom, a Barcelona el 1758 per l'Ajuntament. Ens trobem davant del tercer bust de la Geganta, ja que hi ha documentació del 1679 sobre una nova construcció de la figura femenina a Barcelona, corresponen al segon bust per la Geganta.

La Geganta només conserva l'atribut del ventall, però no és l'original. No es conserven ni els cabells ni els vestits. Aquests eren objectes que s'anaven canviant per adaptar-se a la moda de cada època. El bust i les mans són originals del 1758. El cos i els cavallets de fusta són de la dècada dels anys trenta del segle XX. És en aquest moment que se'n rebaixa l'alçada, es retallen les sines per obtenir una figura més esvelta i reduir el pes. D'aquesta forma es va millorar l'equilibri que tenia la figura. Aquesta tasca la va portar a terme l'ebenista torroellenc Eduard Viñas Matarronoda i l'artista local Joan Pericot. Els materials constructius són fusta d'àlber, pintura a l'oli sobre fusta, fusta sense policromar i metall colrat.

La Geganta es troba exposada permanentment al museu amb el seu company de ball. L'agost del 2019 es van moure de la seva ubicació habitual per formar part de l'exposició temporal "Montgrí una història de gegant" produïda per l'Associació d'Amics dels Gegants i Capgrossos de Torroella de Montgrí i el Museu de la Mediterrània. Quan va finalitzar l'exposició, un any després, tant la Geganta com el seu company es van restaurar abans de tornar-los a l'exposició permanent del museu.

Fitxa tècnica:

Nom de l’objecte

Geganta antiga

Núm. Inventari

Cronologia

Segle XVIII i XX.

330 x 145 x 120 cm

Material i tècnica

Fusta, pintura i metall

Procedència

Museu del Montgrí i del Baix Ter

Context d’ús

Objectes de la faràndula catalana.

Data ingrés

12/11/1977

Font ingrés

Centre d’Estudis del Montgrí i Baix Ter