Nom de l’objecte: Fre de sabata
Descripció de l’objecte:
Eina formada per una caixa rectangular que un dels extrems fa angle recta i l'altre acabada de forma arrodonida i en angle agut. Presenta dos cargols amb les seves respectives femelles. L'interior de la caixa es omplert amb una estructura de cautxú amb la seva mateixa forma.
El fre de sabata o fre de traginer és un element del fre que pressionat contra la roda disminueix la velocitat de rotació, per reduir la velocitat i frenar la roda on està col·locat. Aquest mecanisme de frenada apareix a principis del segle XIX i és més elaborat que els utilitzats fins el moment. Tot i això no substitueix el fre de galga en els carruatges i carros sinó que esdevé un fre extra.
Les primeres sabates de fre es van instal·lar en carros agrícoles i en carruatges. El bloc, col·locat a la llanda de la roda, és mogut per una palanca o per un eix d’accionament. El vis sense fi del fre es troba col·locat, majoritàriament, al costat dret del carro.
Fitxa tècnica:
Nom de l’objecte |
Fre de sabata |
Núm. Inventari |
991 |
Cronologia |
Segle XIX – XX |
Dimensions |
16 x 5 x |
Material i tècnica |
Metall i cautxú |
Procedència |
Museu del Montgrí i del Baix Ter |
Context d’ús |
Eina i equip per a carros i carruatges |
Data ingrés |
12/11/1977 |
Font ingrés |
Centre d’Estudis del Montgrí i Baix Ter |
Ubicació |
Fons de Reserva |