Fre de sabata

Fons etnològic

Nom de l’objecte: Fre de sabata

Descripció de l’objecte:

Eina formada per una caixa rectangular que un dels extrems fa angle recta i l'altre acabada de forma arrodonida i en angle agut. Presenta dos cargols amb les seves respectives femelles. L'interior de la caixa es omplert amb una estructura de cautxú amb la seva mateixa forma.

El fre de sabata o fre de traginer és un element del fre que pressionat contra la roda disminueix la velocitat de rotació, per reduir la velocitat i frenar la roda on està col·locat. Aquest mecanisme de frenada apareix a principis del segle XIX i és més elaborat que els utilitzats fins el moment. Tot i això no substitueix el fre de galga en els carruatges i carros sinó que esdevé un fre extra.

Les primeres sabates de fre es van instal·lar en carros agrícoles i en carruatges. El bloc, col·locat a la llanda de la roda, és mogut per una palanca o per un eix d’accionament. El vis sense fi del fre es troba col·locat, majoritàriament, al costat dret del carro.

Fitxa tècnica:

Nom de l’objecte

Fre de sabata

Núm. Inventari

Cronologia

Segle XIX – XX

16 x 5 x 9 cm

Material i tècnica

Metall i cautxú

Procedència

Museu del Montgrí i del Baix Ter

Context d’ús