Aixeta de bota

Fons etnològic

Nom de l’objecte: Aixeta de bota

Descripció de l’objecte:

Aparell format per un canó de metall, de fusta o d’una altra matèria adequada, i d’una altra peça mòbil, la maneta, que travessa el canó amb la funció d’obrir o obstruir el pas d’un fluid. Aquest objecte adaptat a l’orifici d’un recipient o a l’extrem d’una conducció regula la sortida del líquid. La maneta consisteix en una peça maniobrable des de fora i que a través del seu moviment de rotació permet que el líquid flueixi si està en posició d’obertura.

Aquest exemplar és una aixeta per una bota i presenta un canó d’aram que en un extrem està acabat amb dents triangulars, aquestes ajudaven a introduir l’aixeta en el dui de la bota, i en l’altra extrem està acabat amb un broc que dirigeix el raig sortint. També hi ha una marca de fabrica: R8, situada a la part central de la maneta d’accionament.

Fitxa tècnica:

Nom de l’objecte

Aixeta de bota

Núm. Inventari

Cronologia

Segle XIX-XX

Dimensions

23’6 x 14 x 2’4 cm

Material i tècnica

Coure, aram.

Procedència

Torroella de Montgrí