El Museu de la Mediterrània, un centre de recerca etnològica
04.10.2012
El conveni té per objectiu la preservació de la memòria etnològica de Catalunya a partir de les d’actuacions de recerca, conservació i difusió, de les principals entitats especialitzades. En aquest sentit les entitats elaboraran un projecte anual amb les activitats i actuacions que duran a terme, també coordinaran les iniciatives d’interès etnològic del seu àmbit territorials i assessoraran altres entitats que pugin participar en projectes de recerca patrimonial.
En l’apartat de difusió, les entitats aportaran continguts al bloc etnologia.cat que coordina la Direcció General de Cultura Popular i Tradicional i proporcionaran informació sobre el desenvolupament de la recerca a través de publicacions, jornades, exposicions, i espais de reflexió. D’igual manera també es comprometen a fer difusió a través dels seus propis mitjans i de l’Inventari de Patrimoni Etnològic de Catalunya i aportaran els seus estudis a la biblioteca especialitzada de la Direcció General de Cultura Popular i Tradicional.
El conveni expressa el compromís de col•laboració del Departament de Cultura per tal de facilitar que cadascuna de les entitat porti a terme els seus projectes de recopilació de dades i materials i a la vegada actuïn com a canal de difusió dels estudis i informes que es facin. Amb aquestes aportacions el Departament elaborarà “l’estat de la qüestió” de la recerca etnològica per al conjunt de Catalunya, que recull informació sobre les recerques que s’han realitzat i sobre les persones i entitats temàtiques amb la finalitat de millorar l’eficàcia de les seves actuacions. Tot i que el conveni no marca cap compromís de caire econòmic, el departament de Cultura es compromet, en la mesura del possible, a col•laborar en el finançament de les activitats programades.
L’Observatori està format per les següents entitats:
- Ecomuseu de les Valls d’Àneu –Esterri d’Àneu
- Museu Etnològic del Montseny –Arbúcies
- Museu de la Pesca –Palamós
- Centre de Documentació del Patrimoni i la Memòria (Carrutxa) –Reus
- Museu de les Terres de l’Ebre –Amposta
- Museu Industrial del Ter –Manlleu
- Museu Comarcal de l’Urgell –Tàrrega
- Museu Comarcal de Cervera –Cervera
- Museu Etnològic de Barcelona –Barcelona
- Museu de la Mediterrània(Can Quintana) –Torroella de Montgrí
- Institut Català d’Antropologia –Barcelona- Museu Marítim de Barcelona –Barcelona
- Institut Ramon Muntaner –Móra la Nova


