I Jornada de Memòria Històrica Local

13.02.2019

Aquest setmana s’inicien les jornades amb la conferència Memòria històrica i Guerra Civil, a càrrec de Pelai Pagès, professor d’Història Contemporània a la UB, divendres 15 de febrer a les 19 h al Museu de la Mediterrània.

Dues conferències, una taula rodona, la projecció d’un documental i una sortida són les activitats que formen aquestes primeres Jornades de Memòria Històrica local.

El Museu de la Mediterrània impulsa la I Jornada de Memòria Històrica Local de Torroella de Montgrí amb l'objectiu de recuperar el passat històric de la vila, dels seus habitants i els successos ocorreguts des de la Segona República fins a la Transició democràtica. Sobretot a partir de la memòria oral d'aquelles persones que varen viure aquella època i aquells esdeveniments.

Conèixer la nostra història ens permet posar-la en valor i obrir camí per a construir un present i un futur amb més consciència sobre el nostre passat. Fem #MemòriaTorroella.

Ara fa vuitanta anys es vivien els últims episodis d'una llarga, cruenta i salvatge guerra civil. Tot un país en retirada passava pel nostre territori i el febrer de 1939 les tropes franquistes arribaven a Torroella de Montgrí.

Enguany iniciem la I Jornada de Memòria Històrica Local tot parlant de la Guerra Civil i els 80 anys de la retirada, que comptarà amb els següents actes:

• Divendres 15 de febrer, 19h. Conferència "Memòria històrica i Guerra Civil" a càrrec de Pelai Pagès, professor d'Història Contemporània a la UB.
  • Divendres 22 de febrer, 19h. Conferència "La derrota i l'exili a l'Empordà" a càrrec de Jordi Gaitx, professor associat d'Història a la UdG i graduat superior en Arxivística i Gestió de Documents.
  • Divendres 22 de febrer, 22h. Cine Montgrí. Projecció del documental " The Silence of Others / El Silencio de Otros" de Almudena Carracedo i Robert Bahar. Dins la programació del Cineclub Torroellenc.
  • Divendres 1 de març, 19h. Taula rodona "Vivències de torroellencs durant la Guerra Civil" amb la presència de diferents persones de la vila.
  • Diumenge 3 de març. 10h. Sortida fins a l'Aeròdrom 318 de Canet amb visita guiada d'Aleix Guàrdia llicenciat en Història per la Universitat de Girona (UdG) i membre del Grup de Recerca de l'Aviació a Girona (GRAG) qui va iniciar el Projecte aeròdrom 318.

RECEPCIÓ DE MEMÒRIA

El Museu és un espai de recepció i recollida de fons històriques que sempre roman obert a la possibilitat que la població aporti fonts materials i immaterials de la nostra història. És per això que durant les jornades, el museu farà una campanya expressa de recollida de memòria per tal que aquelles persones que ho vulguin puguin aportar al Museu documentació, objectes, fotografies, relats o qualsevol tipus de font històrica relacionada amb l'època de la Guerra Civil (1936-1939). Fent èmfasi en el fet que també es recolliran testimonis de memòria oral.

Si voleu contactar amb el museu escriviu a: info@museudelamediterrania.cat o truqueu al 972755180.

Mantenim viva la Memòria Local!

Programa de les Jornades