Inauguració de "Refugiats" de Carme Marti i Rubens Tosi

04.03.2019

L’artista torroellenca Carme Marti exposarà per primera vegada al Museu de la Mediterrània.

Refugiats vol ser una denúncia visual i gràfica dels comportaments humans que permeten que tants fets injustos siguin encara avui fets quotidians

L’exposició que s’inaugura dissabte 9 de març a les 18 h, es podrà visitar fins al 30 de maig al Museu de la Mediterrània

El Museu de la Mediterrània inaugura l’exposició Refugiats de Carme Marti i Rubens Tosi, dissabte 9 de març a les 18 h. Els autors de l’exposició a través de les obres d’art reflecteixen la tristesa i la impotència que els hi crea la situació de no acolliment de la gent refugiada. I volen crea una conscienciació d’aquesta realitat que ens envolta cada vegada més. Refugiats és una exposició que vol ser una denúncia visual i gràfica dels comportaments humans que permeten que tants fets injustos siguin encara avui fets quotidians. L’exposició es podrà visitar del 9 de març al 30 de maig al Museu de la Mediterrània.

Refugiats

Segons relaten els autors: “Tot va començar a la porta de la biblioteca Mercè Rodoreda de Sant Joan Despí l’any 2017. Apilaven llibres i llibres en un camió per tal de reciclar-los, amuntegats, dispersos, sacsejant les seves tapes contra las cares de la caixa. Aquest fet el vàrem associar a la imatge de centenars de refugiats arribant a les nostres costes.

Les imatges començaren a interactuar amb nosaltres, esbossant la situació dels refugiats i portant-la a la plasticitat de formes, textures i colors. Fins i tot amb les seves sabates, segueixen sent els nostres peus.

Per què ens refugiem en els refugiats? Potser per tractar de comprendre part d’una història inhabitable por la seva naturalesa, i absurda pel seu contingut”.

L’exposició intenta narrar las vivències dels refugiats, la seva situació i les limitacions que pateixen. A partir de materials naturals com el fang, l’escaiola, la fusta, la pedra, els pigments.., arribem a escultures, pintures, dibuixos i instal·lacions. En total a la mostra exposada al Museu de la Mediterrània és podran contemplar onze pintures, algunes d’elles de gran tamany, vuit escultures i dues instal·lacions.

La Mediterrània, aquella mar propera, càlida i calmada, fa massa temps que s’ha convertit en l’única via de sortida que tenen milers de persones per fugir de la gana, la violència i la mort. Però moltes vegades, masses vegades, han trobat la fi del seu viatge enmig d’aquesta mar. I sí arriben a terra ferma comença la seva vida com a refugiats.

Aquesta exposició vol ser un crit que digui ben alt i clar i que aquells que s’atansen a nosaltres prenent el mar com a única sortida al seu sofriment, escapant de situacions sovint inhumanes i molt injustes, han de ser acollits.