Camí Batut

19.03.2020

L’àrea educativa del Museu de la Mediterrània ha iniciat els treballs per realitzar un projecte pedagògic sobre el Parc Natural del Montgrí, les Illes Medes i el Baix Ter dirigit a alumnes de secundària.

Un projecte que té per objectiu dotar el museu d’un programa educatiu de qualitat per explicar el territori més proper a la comunitat escolar.

Camí batut és un projecte d’innovació educativa que vincula la formació del professorat de secundaria i el disseny, la implementació i l’avaluació d’un recurs didàctic per dur a terme amb alumnat d’Educació Secundària Obligatòria dins l’àmbit territorial del Parc Natural del Montgrí, les Illes Medes i el Baix Ter.

El recurs didàctic està dissenyat conjuntament entre professorat de secundària, l’àrea educativa del Museu de la Mediterrània i una professional del món educatiu. Per part del professorat participen a la formació professionals de l’Institut Montgrí i el Col·legi Sant Gabriel, de Torroella de Montgrí, i de l’Institut El Pedró, de l’Escala. Per part del Museu de la Mediterrània hi participa Úrsula Olmos, coordinadora de l’àrea educativa del Museu de la Mediterrània. I com a coordinadora del projecte i professional del món educatiu i com a coordinadora del projecte hi ha Marta Gual, professora del Departament de Didàctiques Específiques de la Universitat de Girona i membre del Grup de Recerca en Educació Científica i Ambiental (GRECA) de la mateixa Universitat.

El projecte s’inicia l’octubre de 2019 i finalitza el juny de 2021, dividit en dues fases. Una primera fase, de l’octubre del 2019 fins al juny de 2020, que té per finalitat el disseny del recurs didàctic. I una segona fase, de l’octubre de 2020 fins al juny de 2021, que té per finalitat la implementació del recurs com a prova pilot i la seva avaluació.

El recurs didàctic es duu a terme tenint en compte com a referents teòrics les diferents aproximacions a l’educació ambiental, els criteris de qualitat per a activitats en educació per la sostenibilitat i les competències professionals en educació per la sostenibilitat. D’altra banda, com a referents metodològics es tenen en compte la incorporació d’aspectes com el pensament crític, la creativitat, la incorporació d’un eix artístic, la perspectiva multidisciplinar i el treball cooperatiu.

Amb aquest treball formatiu, l’àrea educativa del Museu de la Mediterrània, engega una nova línia de proposta d’activitats per contribuir a la millora dels processos d’ensenyament-aprenentatge de l’alumnat. La proposta, que està en procés d’elaboració del disseny de les activitats, la podrà treballar qualsevol centre educatiu en el format horari que s’adapti més bé a la dinàmica del propi centre, ja siguin instituts que estudien i treballen per projectes, o si no és el cas encara, dins la setmana del crèdit de síntesi o dins les assignatures de medi natural i social, fent un treball conjunt entre departaments.

Camí batut compta amb el suport dels programes pedagògics de la Diputació de Girona, dins la campanya Del mar als cims; i també amb el suport del Centre de Recursos Pedagògics del Baix Empordà, que l’ha inclòs dins el Pla de Formació de Zona del recurs 2019-2020 per certificar la col·laboració dels docents implicats en el projecte. El Parc Natural del Montgrí, les Illes Medes i el Baix Ter també recolza la iniciativa del projecte pedagògic.