I Jornada de Memòria Històrica Local

"80 anys de la retirada"

Del 15.02.19 al 03.03.19

Totes les activitats de la Jornada es faran al Museu, a excepció del documental que es farà al Cine Montgrí i la sortida a l'aeròdrom que partirà des del Museu i anirà fins a Canet de la Tallada. Totes les activitats de la Jornada són gratuïtes, a excepció del documental que funcionarà com el Cine Club de divendres.

Descarrega't el programa i el cartell d'aquesta I Jornada de Memòria Històrica Local

El Pont de Torroella sobre el Ter destruït l’any 1939.

El Museu de la Mediterrània impulsa la I Jornada de Memòria Històrica Local amb l’objectiu de recuperar el passat històric de la vila, dels seus habitants i els successos ocorreguts des de la Segona República fins a la Transició democràtica. Sobretot a partir de la memòria oral d’aquelles persones varen viure aquella època i aquells esdeveniments.

Conèixer la nostra història ens permet posar-la en valor i obrir camí per a construir un present i un futur amb més consciència sobre el nostre passat.

Ara fa vuitanta anys es vivien els últims episodis d’una llarga, cruenta i salvatge guerra civil. Tot un país en retirada passava pel nostre territori i el febrer de 1939 les tropes franquistes arribaven a Torroella de Montgrí.

Enguany iniciem la I Jornada de Memòria Històrica Local tot parlant dels 80 anys de la retirada i el final de la Guerra Civil.

PROGRAMA

• Divendres 15 de febrer, 19h . Conferència “Memòria històrica i Guerra Civil” a càrrec de Pelai Pagès, professor d’Història Contemporània a la UB.
  • Divendres 22 de febrer, 19h. Conferència “La derrota i l’exili a l’Empordà” a càrrec de Jordi Gaitx, professor associat d’Història a la UdG i graduat superior en Arxivística i Gestió de Documents.
  • Divendres 22 de febrer, 22h. Cine Montgrí. Projecció del documental “El Silencio de Otros” de Almudena Carracedo i Robert Bahar. Més informació del documental aquí.
  • Divendres 1 de març, 19h. Taula rodona “Vivències de torroellencs durant la Guerra Civil” amb la presència de diferents persones de la vila.
  • Diumenge 3 de març. 10h. Sortida fins a l’Aeròdrom 318 de Canet amb visita guiada d’Aleix Guàrdia llicenciat en Historia per la Universitat de Girona (UdG) i membre del Grup de Recerca de l’Aviació a Girona (GRAG). Més informació del projecte Aeròdrom 318 aquí.

El Museu és un espai de recepció i recollida de fons històriques que sempre roman obert a la possibilitat de que la població aporti fonts materials i immaterials de la nostra història. És per això que durant les jornades, fem una crida al poble perquè aporti al Museu documentació, objectes, fotografies, relats o qualsevol tipus de font històrica relacionada amb l’època de la Guerra Civil (1936-1939). Fem èmfasi en que també recollirem memòria oral. Si voleu fer-nos arribar material o relats, escriviu-nos a: info@museudelamediterrania.cat o truqueu-nos al 972755180. Fem #MemòriaTorroella!

III Desenterrant l’Empordà
Cicle de Conferències d'Arqueologia