Descobrim les arrels torroellenques de l’artista Juan Batlle i Planas

dissabte, 16 de febrer | 12:00 h
DURADA:  1h 30 min

Accés lliure i gratuït

Aquest dijous 14 de febrer el Museu d’Art de Girona inaugura l’exposició “Juan Batlle Planas: el gabinet surrealista”, produïda per la Fundación Juan March. Juan Batlle Planas (Torroella de Montgrí, 1911-Buenos Aires, 1966) va ser una figura clau de l’avantguarda argentina dels anys trenta, però desconeguda al nostre país. Mai no es va nacionalitzar argentí, malgrat que va viure a Buenos Aires des dels dos anys, i mai no va tornar, ni tan sols de viatge, a Espanya. Amb tot, sempre va tenir presents els referents de la seva terra natal: el Montgrí, l’Empordà i l’art català.

Arrel d’aquesta exposició el Museu de la Mediterrània i el Museu d’Art de Girona organitzen el dissabte 16 de febrer a les 12h del migdia una tertúlia per apropar la figura de Juan Batlle i Planas a la seva torroella natal. L’acte comptarà amb la presència de Silvia i Giselda Batlle, filles de l'artista; Aurèlia Carbonell, tècnica d'exposicions del Museu d'Art de Girona; i Jordi Falgàs, historiador de l'art. També hi haurà presents familiar de l’artista de Torroella de Montgrí.

La tertúlia vol ser un espai de descoberta de l’artista per part de la societat de Torroella, un petit homenatge a la seva figura i un retrobament per les filles de l’artista que visiten el poble natal del seu pare que en més d’una ocasió va immortalitzar en alguna de les seves obres.

L’exposició “Juan Batlle Planas: el gabinet surrealista” que es podrà visitar al Museu d’Art de Girona fins el 26 de maig ofereix una selecció d’una cinquantena d’obres de petit format de l’artista, que permeten a l’espectador endinsar-se al món oníric i cabalístic. A la mostra hi destaquen les radiografies paranoiques on els protagonistes són calaveres i esquelets que remeten a “l’Espanya negra” de Goya o Gutiérrez Solana, o els poemes visuals que crea Batlle i Planas als Collages, on la composició i el contingut revelen espais de reflexió silent.

La seva obra avui es troba majoritàriament en col·leccions privades i al MALBA Museo de Arte Latinoamericano de Buenos Aires, si bé també figura en les col·leccions del MoMA de Nova York i va participar en l’exposició del LACMA de Los Ángeles Drawing Surrealism (Dibuixar el Surrealisme). A Espanya sols conserven obra de l’autor al Museu Provincial de Lugo.

Dissabte
feb