Cató a Hispània: la batalla d’Empúries

IV Desenterrant l'Empordà

divendres, 4 de març | 19:00 h
DURADA:  1 hora

L'activitat es portarà a terme amb totes les mesures de seguretat i higiene per la prevenció de la covid-19 que estiguin en vigor en el moment de realitzar-la.

Aforament limitat segons les restriccions del moment.

Organitza: Museu de la Mediterrània

Col·labora: Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, Diputació de Girona

L’any 197 abans de la nostra era els pobles ibers van revoltar-se contra Roma quan l’annexió del territori peninsular es consumà completament amb la creació de les dues províncies hispàniques, la Citerior i la Ulterior. No fou fins dos anys més tard que el Senat es decidí a enviar a Hispània un dels cònsols, Marc Porci Cató, amb un exèrcit, per sufocar la rebel·lió. Cató desembarcà a Empúries, un dels pocs llocs que es mantenia fidel a Roma, i presentà batalla als rebels. La desfeta dels ibers fou total, i el poder de Roma es consolidà definitivament.

Des del 2020 el Museu d’Arqueologia de Catalunya lidera un projecte que té com a objectiu trobar els escenaris d’aquesta batalla decisiva. Al capdavant del projecte hi ha el Jordi Principal, actualment és conservador de les col·leccions d'Arqueologia Clàssica al Museu d’Arqueologia de Catalunya, i el Roger Sala, fundador de l'empresa SOT Prospecció Arqueològica i especialitzat en geofísica arqueològica.

En aquesta conferència Jordi Principal i Roger Sala ens vindran a explicar el projecte que tiren endavant des del Museu d'Arqueologia de Catalunya i ens mostraran tot allò que han pogut descobrir de la batalla d'Empúries i el pas de Cató per les nostres terres.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jordi Principal és doctor en arqueologia per la Universitat de Barcelona (1995), i ha estat investigador postdoctoral a les Universitats d’Oxford (1999-2000) i de Pisa (2000-2002). Ha coordinat i dirigit com a investigador principal diversos grups de recerca i projectes com ara el Grup de Recerca de Qualitat 2014 SGR 1347 "Equip Interdisciplinari de Recerca en Estudis sobre la Naturalesa de l’Hegemonia en l’Antiguitat" (EIRENHEA) (2014-2017) o els projectes de recerca arqueològica El nord-est de la Citerior d’Escipió Emilià a Cèsar (2014-2017) i El Molí d’Espígol, capital dels Ilergets (2018-2021). També ha estat professor a la Universitat de Barcelona (1996-2000) i a la Universitat Autònoma de Barcelona (2009-2011). Actualment és conservador de les col·leccions d'Arqueologia Clàssica al Museu d’Arqueologia de Catalunya.

Roger Sala és arqueòleg, llicenciat en Història per la Universitat de Barcelona. Des de l'inici de la seva carrera es va especialitzar en la geofísica arqueològica, fundant l'empresa SOT Prospecció Arqueològica l'any 2005. Des de llavors ha realitzat múltiples projectes de prospecció per a diferents equips de recerca a nivell nacional, estatal i internacional. Col·labora des de 2007 amb el Dr. Jordi Principal en diferents projectes de prospecció geofísica i exploració arqueològica. Destaquem la investigació geofísica del jaciment arqueològic del Molí d'Espígol (Tornabous, l’Urgell), la prospecció del jaciment del Clascar (Mala, Osona) i el projecte Cató a Hispània: la batalla d’Empúries.

Divendres
mar
Activitats relacionades
Església romànica de Sant Joan de Bellcaire | © Museu de la Mediterrània