El vaixell romà Illes Formigues II

IV Desenterrant l'Empordà

dijous, 17 de març | 19:00 h
DURADA:  1 hora

L'activitat es portarà a terme amb totes les mesures de seguretat i higiene per la prevenció de la covid-19 que estiguin en vigor en el moment de realitzar-la.

Aforament limitat segons les restriccions del moment.

Organitza: Museu de la Mediterrània

Col·labora: Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, Diputació de Girona

El derelicte Illes Formigues II va ser localitzat l'any 2016 gràcies a la col·laboració del sr. Jaume Soler. El Centre d'Arqueologia Subaquàtica de Catalunya, unitat de recerca del Museu d'Arqueologia de Catalunya, va iniciar-ne l'excavació l'any 2017.

Es tracta d'un jaciment excepcional ja que conserva no només el contenidor, és a dir, la fusta del vaixell, sinó també el contingut, les àmfores del carregament. El grau d'espoli que ha patit la Costa Brava des de la dècada dels 60's no havia permès documentar un vaixell d'època antiga tant ben conservat. La complexitat de l'excavació resideix a l'elevada fondària en què es troba, gairebé a 50 metres de fons.

Els treballs realitzats fins al moment ens permeten saber que el vaixell es va enfonsar al darrer quart del s. I aC. mentre transportava un carregament de salaons i salses de peix de la Bètica (l'actual Andalusia), i es dirigia cap al Sud de França.

La conferència, a càrrec de Rut Geli responsable del Centre d'Arqueologia Subaquàtica de Catalunya, ens explicarà com han estat les excavacions d'aquest derelicte fins a dia d'avui i com era el comerç de salaons i salses de peix a les nostres aigües en època antiga.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Rut Geli Mauri és la responsable del Centre d'Arqueologia Subaquàtica de Catalunya des de maig de 2019. Investigadora principal del projecte quadriennal de recerca del Derelicte Illes Formigues II i codirectora de l'excavació arqueològica. Investigadora de diversos projectes de recerca de l'àmbit de l'arqueologia nàutica i subaquàtica.

Codirectora de les excavacions arqueològiques del CASC des del 2011 entre les que destaquen: Els derelictes de Cap del Vol i Cala Cativa I (El Port de la Selva, Alt Empordà), dos vaixells de la segona meitat del s. I aC. que transportaven vi de la costa catalana cap a Narbona. El derelicte Deltebre I (Deltebre, Baix Ebre), un vaixell de transport enfonsat a la desembocadura del riu Ebre durant la Guerra del Francès. El fondejador i els derelictes romans de la Cala d'Aiguablava (Begur, Baix Empordà).

Dijous
Memòria fotogràfica
Documentem el fons d'imatges del Museu
dj. 09.05.24 | 17:00 h