El Clot, de Jorge López

Del ds. 01.10.22 al dj. 27.10.22

Organitza: Foto Torroella

Amb el suport de: Ajuntament de Torroella, Diputació de Girona, INSPAI (Centre de la Imatge Diputació de Girona)

Col·labora: Museu de la Mediterrània

“No sabia perquè fotografiava els gitanos, però sí que estava construint alguna cosa i que ho havia d'abastar tot”. –Josef Koudelka.

El Clot és un barri pràcticament desaparegut, del qual només queda dret el bloc dels portuaris. Els seus habitants són majoritàriament famílies gitanes que han ocupat els pisos de l'edifici que estaven abandonats. Els gitanos pertanyen a la minoria ètnica més important del país. Però és una minoria molt estereotipada socialment i, segons diferents enquestes, també el grup més rebutjat per la societat majoritària.

Aquest treball constitueix una reflexió, una manera d'explorar el món i entendre'l. M'interessa l'individu, el seu rostre i el seu entorn arquitectònic. Sempre he treballat amb l'ésser humà, amb gent real i les seves situacions reals, amb persones com a objecte fotogràfic. Busco un retrat indestructible però íntim, directe però sensible, objectivament poderós però ple d'emoció personal, el producte d'un compromís cap a unes persones i el seu entorn, tractant de representar alhora la seva fortalesa i vulnerabilitat.

No m'he trobat, sent un barri marginal, amb rebuig ni dolor. Es tracta, en definitiva, de subjectes empobrits però també alegres, fins i tot obertament orgullosos. Vull mostrar com viuen, mirant de convertir-ho en una afirmació de la dignitat i la humanitat que està en totes les persones, i tractant de reflectir en imatges la salvatge vitalitat i l'esperança d'aquesta comunitat. En el fons, però, hi ha latents uns objectius més ambiciosos: documentar de manera metòdica tots els aspectes de la cultura gitana, el seu territori i la seva gent, convertint-se en un treball sobre la identitat d'un poble.

Jorge López Muñoz. Artista visual.

Tècnic Superior en Arts Plàstiques i Disseny en l´especialitat de Fotografia Artística per l´EASD de València i Màster en Fotografia d´Autor i Projectes Professionals per l´escola LENS d´Arts Visuals de Madrid.

Les seves exposicions individuals, entre d'altres, inclouen: PADDINGTON TOWN HALL (Sydney, Austràlia), MISIOU MANSION (Ioannina, Grècia), CC PATI LLIMONA (Barcelona), SALA EFTI (Madrid), VELES E VENTS (València), FOLA Fototeca (Buenos Aires, Argentina) i No4 Gallery (Varsòvia, Polònia). També ha format part d'exposicions col·lectives entre d'altres a Whitebox Gallery (Kuala Lumpur, Malàisia), Rectorate Gallery (Novi Sad, Sèrbia), Centre Cultural Les Cigarreres (Alacant), Centre Cultural Las Claras (Fundació Caixa Extremadura), Real Academia de Bellas Artes de San Fernando (Madrid), Galería Blanca Soto (Madrid), 59Rivoli Gallery (París, França), Somerset House (Londres, UK), MUO Museum of Arts and Crafts (Zagreb, Croàcia), Sarajevo City Hall (Bòsnia i Hercegovina), NAK Neuer Aachen Kunstverein (Aachen, Alemanya) i Four Freedoms Park (Nova York, USA).

Premi Extraordinari d´Arts Plàstiques i Disseny 2015 de la Conselleria d´Educació, Investigació, Cultura i Esport. Ha rebut reconeixements internacionals a la seva feina, destacant entre altres: Guanyador de PDN Photo Annual Photography Contest 2015 (Nova York, USA), guanyador de CANSON ART School Awards 2016 (París, França), guanyador de SAN JOSÉ FOTO Festival 2016 (San José , Uruguai), finalista de ZEISS Photography Award 2016 (Londres, UK), guanyador d'AI-AP 2016 Latin American Fotografia 5 (Nova York, USA), guanyador del Premi CARTA BLANCA 2017 EFTI (Madrid), II Premi de Fotografia Carlos Pérez Siquier 2017 (Granada), guanyador dels Premis de Fotografia Professional LUX Or 2018 i 2020 (Barcelona), guanyador del Concurs de Fotografia d'Amnistia Internacional 2019 (Madrid), guanyador d'ADELPHI Photo Award 2019 (Berlín, Alemanya), guanyador del HELSINKI Photo Festival 2019 (Hèlsinki, Finlàndia) i guanyador de BJP Portrait of Britain 2020 (Londres, UK). Li ha estat concedida l'ajuda per a la investigació, la creació i la producció artístiques en el camp de les arts visuals 2020 del Ministeri de Cultura i Esport d'Espanya. Seleccionat per la KENT STATE University (Ohio, USA) per a una exposició d'art públic al seu Campus el 2021. Guanyador del Premi Descobriments PHotoESPAÑA 2022, pel projecte El Clot.

www.jorgelopezmunoz.com

Dissabte
oct
Dijous