Dones a Ravensbrück

Obertura: Divendres 12 de maig, a les 18.00h

Organitza: Museu de la Mediterrània

Produeix: Amical de Ravensbrück

Col·labora: Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, Diputació de Girona

Ravensbrück va ser un camp de concentració creat exclusivament per a dones. Situat a 90 km de Berlín, era el segon camp més gran del sistema concentracionari nazi després d’Auschwitz. Malgrat tenir una capacitat per a 3.000 persones, hi havia 120.000 dones i criatures de fins a trenta nacionalitats diferents, entre les que s’hi comptaven dones republicanes catalanes i espanyoles. S’estima que, entre 1939 i 1945, hi van morir 92.000 persones.

L’exposició «Dones a Ravensbrück» proposa un recorregut per la història d’aquest camp i ofereix algunes claus per entendre les particularitats de la deportació femenina als camps nazis, així com la memòria que n’ha quedat i que cal preservar. Els principals motius de deportació, la vida al camp i els mecanismes de supervivència i de resistència, la sortida de l’infern dels camps de concentració, el valor del testimoni o el treball d’entitats com el Comitè Internacional de Ravensbrück són alguns dels temes que recull aquesta exposició, que evoca en la seva concepció el propi camp de concentració.

També s’hi troben recollits els periples vitals d’una petita mostra de les més de 250 dones catalanes i espanyoles que van anar a raure al camp de Ravensbrück i els seus testimonis: Alfonsina Bueno Vela, Ángela Cabeza Rodríguez, Braulia Cánovas Mulero, Dolors Casadellà Puig, Maria Castelló Ibarz, Neus Català i Pallejà, Laura Gallart Marquès, Conxita Grangé Beleta, Elvira Ibarz Ibarz, Constanza Martínez Prieto i Mercedes Núñez Targa.

L’Amical de Ravensbrück treballa per a transmetre la memòria i el llegat de les deportades catalanes i espanyoles i per a la preservació, a través de la cultura de la pau, d'un marc democràtic que garanteixi que fets com l'Holocaust i els camps de concentració i extermini no es tornin a repetir.

Dones a Ravensbrück

Exposició de l’Amical de Ravensbrück, 2023.

Amb la col·laboració de: Elisenda Belenguer Mercadé, Margarita Català van Amsterdam, Marta Gallart i Alsina, François Jené Cánovas, Carme Rei-Granger.

Comissariat: Esther Lázaro Sanz.

Disseny i producció: ONIDEA – Marc Riart González, David Santiago Baladés, Carles Sòria Puig.

Agraïments: Mónica G. Álvarez, Esther Arnaiz García, Anna Bonet Solé, Marie-France Cabeza-Marnet, Delia Escuer Martínez, Pablo Iglesias Núñez, Marie-Christine Jené Cánovas, Montserrat Llor Serra, Hèléne Lussan, Maria Antònia Mercadé Tondo, Christian Ramos Grangé, Alex Rigol Cuadra, Míriam Roma García, Marina Rossell, Celia Villar Oviedo.

Divendres
Dilluns