Església de Sant Romà de Llabià

Resum descriptiu

L'església de Sant Romà de Llabià és una edificació d'una sola nau, coberta amb volta apuntada i seguida, i capçada amb un absis semicircular. L'arc presbiteral és de punt rodó i la capçalera es cobreix amb quart d'esfera. La porta d’accés està situada al frontis i té la forma típica del segle XIV. Es tracta d’un portal adovellat, de mig punt, amb un escut heràldic a la clau i guardapols motllurat acabat en sengles mènsules esculpides en forma de caparrons. És probable que la porta sigui coetània a la construcció de l'església, encara que també podria haver estat afegida amb posterioritat. Sobre els murs del temple, tant a la nau com a la capçalera, s'hi alçà una obra de fortificació tardanament. Sobre l'angle sud-oest, es dreçà una torre-campanar de planta quadrangular, amb arc de geminades de mig punt a cada costat. L'església presenta un parament de carreus grans i ben escairats que s'afileren.

Breu història de l'edifici i valor arquitectònic

L'església de Sant Romà de Llabià és esmentada per primera vegada l’any 1058 com a Ecclesie de Libiano. En el document medieval, la comtessa Ermessenda de Barcelona restitueix l’església al bisbe Berenguer de Girona. Malgrat aquesta primera menció, l’església actual data majoritàriament dels segles XIII-XIV. Durant aquest període, el terme de Sant Romà de Llabià era el límit del feu de Celsà i Vellosos, llocs situats vers al sud-oest de l’estany d’Ullastret. Des del segle XIV, l’església de Sant Romà de Llabià figura als nomenclàtors de la diòcesi de Girona com a parròquia. És necessari destacar, com a element significatiu, que els batents de la porta d’accés conserven la ferramenta antiga.

• L’església no disposa d’un horari d’obertura al públic, tret de l'horari en què s'hi celebra la missa.
  •
  • L’entrada és gratuïta.
  •
  • L’accés a l’església no ha estat habilitat per a persones amb mobilitat reduïda.

Bibliografia:

Puig Vilar. Revista municipal de Fontanilles i Llabià