Antic Molí de Gualta

Resum descriptiu

L’edifici de l’Antic Molí de Gualta conserva restes d’una fortalesa medieval, amb murs de carreus, espitlleres i un matacà, que poden tenir relació amb el castell de Gualta. El molí pròpiament dit va ser construït pels comtes de Peralada al segle XVII, aprofitant el rec del molí i l’edifici fortificat preexistent. Avui es conserva un cos allargat (N-S) i un cos amb espitlleres recolzat al seu interior, a la banda oest, que és l’estructura de l’antic molí fariner hidràulic, un dels més importants de la comarca. La major part de l’edifici actual data del segle XVII. Conserva la turbina, de pales amb rodets verticals dobles i tub d’expulsió central (i absorció), datada del primer quart del segle XX, i també l’alternador, que es pot veure en una de les sales del molí.

Breu història de l'edifici i valor arquitectònic

L’edifici original, possiblement el castell de Gualta, sembla que dataria de mitjans del segle XIV. Aquesta primera fortificació  es va convertir, a finals de l'edat mitjana, en el primer molí. Cap al segle XVII, els comtes de Peralada construïren un cos rectangular adossat a l’edifici més antic, que acabà de transformar l’edifici en el molí que surt esmentat l’any 1725 en els documents. A inicis del segle XX, l’edificació es va adaptar per produir energia elèctrica. Quan a mitjans dels anys seixanta la central va tancar, l’edifici es va convertir en un habitatge.

• Actualment no és visitable.

Bibliografia:

www.gualta.cat