Càntir de terrissa o obra negra

Fons etnològic

Nom de l’objecte: Càntir de terrissa o obra negra

Descripció de l’objecte:

Recipient de terrissa negra, més ample de dalt que de baix, amb una nansa situada a la part superior central i dos brocs de diferent gruix, el gran, anomenat “tòt”, que serveix per introduir-hi el líquid i l’altre, el més petit, anomenat “galet”, per beure. Se’l considera un atuell portàtil, per anar d’un lloc a l’altre, més que un recipient que formi part de la vaixella de taula.

El broc per veure es troba inutilitzat i fracturat, com una part de la vora del broc pel qual s'introdueixen els líquids. Tot i això, es conserva a la part superior de la nansa la inscripció L.BONADONA QUART del taller ceramista on es va fabricar. La informació que ens aporta aquesta marca és la zona geogràfica d’on es va fer, en aquest cas de Quart (municipi del Gironès) i que el fabricant és el taller Bonadona. Aquest taller se’n té constància ja en el segle XVIII, tot i que és a principis del segle XIX quan hi ha documentació oficial referent al taller de la fabricació d’aquesta terrissa. Remarcar que avui en dia el taller i la família Bonadona continua una activa producció de peces terrissaires a Quart.

La terrissa o obra negra de Quart és una categoria ceràmica que té el seu inici durant la Baixa Edat Mitjana, segle XIV i XV. Els artesans establerts en la zona de Quart, rica en terres argiloses, es van agrupar en la confraria de Santa Justa i Santa Rufina i van desenvolupar el seu auge econòmic arran de la seva activitat de terrissaires.

3D Càntir de terrissa o obra negra

Activitats relacionades:
Barral de terrissa o obra negra | © Museu de la Mediterrània
La Peça
Divulgació de peces del museu
Del dj. 07.02.19 al dj. 05.12.24