Premis de Recerca Joan Torró i Cabratosa

Estudis del territori més proper

Termini presentació de projectes: fins el 30 de novembre de 2019

Massís del Montgrí
Pletera
Baix Ter
Premis de recerca Joan Torró

El Museu de la Mediterrània de Torroella de Montgrí i el Parc Natural del Montgrí, les Illes Medes i el Baix Ter convoquen la XII edició dels Premis de Recerca Joan Torró i Cabratosa amb l’objectiu d’afavorir la recerca al territori del massís del Montgrí, les Illes Medes i la plana del Baix Ter.

El termini de presentació dels projectes finalitza el 30 de novembre de 2019.

Les Beques van crear-se l’any 1997 i des de l’any 1999 tenen dues modalitats: una de medi ambient i una de ciències socials.

Consultar díptic Premis de Recerca Joan Torró i Cabratosa

Qui era Joan Torró i Cabratosa?

Joan Torró i Cabratosa va néixer a Torroella de Montgrí el 14 d’abril de 1958. Ja de nen, era un apassionat per les ciències naturals i molt especialment per la geologia. Quan encara estudiava batxillerat, es vinculà al grup iniciador del Museu del Montgrí i del Baix Ter i col·laborà en la recerca arqueològica al Montgrí i en camps de treball arqueològic a França. Després d’estudiar medecina, va esdevenir el metge del Servei de Bombers de la Generalitat a la demarcació de Girona.

Va contribuir decisivament a la creació de la secció de ciències naturals del Museu. Va establir el plànol de les cavitats del Montgrí i segurament era una de les persones que millor coneixia el Montgrí.

Malauradament, va morir en un accident d’helicòpter quan participava en una operació dels bombers el 6 d’abril de 1989.

Els treballs guardonats fins ara han estat els següents:

I Beca (1997-1998)

• Soldevila i Temporal, Xavier. La comunitat jueva de Torroella de Montgrí (1270-1348).

II Beques (1999-2000)

Medi ambient

• Albertí, Albert ; Roura, Marc. Anàlisi històrico-geogràfic del Baix Ter. Propostes per una recuperació i rehabilitació del riu Ter com eix vertebrador d’aquest territori.

Ciències socials

• Vilamitjana i Carandell, Dolors. Albert de Quintana i Combis.

III Beques (2001-2002)

Medi ambient

• Puig, Xevi ; Vila, Albert ; Fàbregas, Enric. Els mamífers del Montgrí.
  • Hereu, Bernat ; Linares, Cristina. Proposta per a l’estudi, catalogació i divulgació de les algues i les comunitats algals de la costa del Montgrí i les illes Medes.

Ciències socials

• Agustí Farjàs, Bibiana ; Fiego Teixidor, Josep. Vida i mort durant la prehistòria recent al massís del Montgrí.

IV Beques (2003-2004)

Medi ambient

• Corominas Xifra, Marc ; Font García, Joan. Diversitat florística, cartografia i conservació de l’erm d’all menut i rompsac al massís del Montgrí, un hàbitat únic a la Península ibèrica.

Ciències socials

• Soldevila i Temporal, Xavier. El massís del Montgrí i les illes Medes a l’edat mitjana.

V Beques (2005-2006)

Medi ambient

• Pou i Rovira, Quim ; Clavero Pineda, Miguel ; Zamora Hernández, Lluís. Estat de conservació de l’espinós (Gasterosteus aculeatus) i de la bavosa de riu (Salaria fluviatilis) a la plana del Baix Ter: prospecció i anàlisi de l’estat de les poblacions de petits peixos autòctons de la plana del Baix Ter.
  • Martínez Capel, Francisco ... [et al.]. Estudi dels cabals ecològics i la disponibilitat de l’hàbitat per a les espècies piscícoles en la plana baixa del Ter.

Ciències socials

• Seguranyes Bolaños, Mariona. Torroella de Montgrí, punt neuràlgic de l’obra i el personatge Francesc Gimeno.

VI Beques (2007-2008)

Medi ambient

• Saura i Mas, Sandra ; Font i Garcia, Joan ; Jover i Benjumea, Miquel. Avaluació de l’estat de conservació i propostes de gestió de la flora singular del massís del Montgrí i la plana del Baix Ter.

Ciències socials

• Selfa, Moisès. Toponímia del terme municipal de Torroella de Montgrí : Torroella de Montgrí, l’Estartit i les Illes Medes, Sobrestany i la Bolleria).

VII Beques (2009-2010)

Medi ambient

• Álvarez i Chicote, Carla. Estudi de la població de dofí mular (Tursiops truncatus) al voltant de l’àrea Protegida de les Illes Medes mitjançant l’ús de tècniques d’acústica passiva (T-PODs).

Ciències socials

• Bitrián i Varea, Carlos; Campos i Piera, Maria. Estudi de la forma urbana de Torroella de Montgrí.

VIII Beques (2011-2012)

Medi ambient

• Carmona Catot; Gerard; Aparicio Manau Enric. Avaluació de l’estat de les poblacions de peixos en els estuaris del Ter i Daró - 2012.

Ciències socials

• Pujol Hamelink, Marcel. La pesca a la mar de Torroella de Montgrí i l’Estartit a l’Edat Moderna (1550-1840).

IX Beques (2013 - 2014)

Medi ambient

• Salvador Salvador; Cruset, Eloi; Pou, Quim. El turó (Mustela putorius) a la plana del Baix Ter : situació actual d'una població relicta.

Ciències socials

• Soldevila i Temporal, Xavier. Qui era qui a la Torroella de Montgrí de fa set-cents anys : estudi prosopogràfic dels veïns de Torroella de Montgrí, 1298-1350.

X Beques (2015 - 2016)

Medi ambient

• Llop, Esteve; Muñiz, Diana. La diversitat liquènica del Parc Natural del Montgrí, les illes Medes i el Baix Ter. Una eina per a l'avaluació d'impactes ambientals.

Ciències socials

• de Quintana, Laia. Memòria de l'aigua. Rehabitar la mina de Torroella de Montgrí.

XI Premis de Recerca (2017 - 2018)

Medi ambient

• Zamora Hernández, Lluís. L’anguila europea a la plana del Baix Ter: noves eines per a una gestió sostenible de la pesca d’angules.

Ciències socials

• Fuentes Sánchez, Daniel. Torroella contra el còlera: crònica de l’epidèmia de 1885.

Fer de Músic
Memòries de músics històrics de cobles i orquestres
Memòria fotogràfica
Recuperació col·lectiva de la història de les imatges