Els aiguamolls del Baix Ter

La diversitat dels ambients costaners

Sortida educativa amb els educadors del museu

L’experiència de la descoberta de les llacunes costaneres és incomparable amb la visualització de qualsevol imatge o recurs virtual. Gaudiu d'aquest ecosistema i la seva biodiversitat acompanyats de l’expertesa dels professionals del museu.

Consulteu la proposta educativa dels Aiguamolls del Baix Ter en funció dels nivells educatius establerts:

Contacta amb l'ÀREA EDUCATIVA

El Baix Ter és un territori que acull un conjunt d’ecosistemes molt particulars, que conformen un espai divers i singular, i sobretot, amb unes condicions ecològiques ben diferents de les que es donen a les zones que l’envolten. És a dir, trobarem moltes més similituds entre el Baix Ter i el Delta de l’Ebre o els Aiguamolls de l’Empordà que no pas amb les terres adjacents del Montgrí o de la plana del Baix Empordà.

L’aigua és la clau per entendre aquest contrast entre els ecosistemes del Baix Ter i els ambients mediterranis del seu entorn. D’una banda és l’aigua del mar la que arrossega la sorra fins la platja on el vent s’encarregarà de modelar-la donant lloc als sistemes dunars; i també és el mar el que inunda les depressions situades darrera les dunes durant els temporals, donant lloc a ambients periòdicament entollats i rics en sals (les maresmes) i a llacunes salines. D’altra banda, l’aigua dolça (ja sigui la que circula per via superficial o la freàtica que aflora als indrets més baixos) és la responsable de la presència dels boscos de ribera, de les llacunes, dels aiguamolls, i de la resta d’ambients humits que trobem en aquest sector de la plana litoral baixempordanesa.

Aquestes particularitats edàfiques, unides a d’altres factors ambientals i també a la intervenció humana, donen lloc a un mosaic d’hàbitats naturals extraordinàriament divers i singular. Així, malgrat la seva extensió relativament petita, el Baix Ter acull una seixantena d’hàbitats naturals diferents, cadascun dels quals caracteritzats per una flora i una fauna particulars.

Els projectes Life

El programa Life és un instrument financer de la Unió Europea destinat a promoure projectes destinats a la conservació del medi ambient i de les espècies. Als aiguamolls del Baix Ter s’han desenvolupat tres projectes Life-Natura. El Life Ter Vell - Pletera (1999-2003), amb el títol Restauració i ordenació de les llacunes i sistemes costaners del Baix Ter; el Life Emyster (2005-2008), amb títol Recuperació de l’hàbitat d’amfibis i d’Emys orbicularis al Baix Ter; i el Life Pletera (2014-2018) Desurbanització i restauració de la maresma de la Pletera.

Parc Natural del Montgrí, les illes Medes i el Baix Ter

Els aiguamolls del Baix Ter, formen part del Parc Natural del Montgrí, les Illes Medes i el Baix Ter creat per la Llei 15/2010, de 28 de maig de 2010, amb l’objectiu principal d’unificar la normativa de protecció dels tres espais que conformen el parc natural (Massís del Montgrí, les Illes Medes i el Baix Ter). La llei declara la Reserva Natural Parcial dels aiguamolls del Baix Ter, la qual comprèn les llacunes i els aiguamolls dels sectors del Ter Vell, la Pletera, la bassa de Fra Ramon i les basses d'en Coll.

Recursos educatius

Papers del Montgrí

Consulta les publicacions editades pel museu relacionades amb els aiguamolls del Baix Ter:

Els Aiguamolls del Baix Ter - Núm. 23

Actuacions i reptes en la conservació dels aiguamolls del Baix Ter - Núm. 30

Life Pletera

Al web del projecte Life Pletera hi trobareu l’evolució de la restauració, les publicacions pròpies, vídeos i un arxiu de notícies sobre aquest projecte pioner a la Mediterrània occidental.

Vídeo final del projecte Life Pletera (2014-2018)

Reportatge audiovisual que mostra la transformació de la maresma de la Pletera, a l'Estartit, entre l'estiu de 2014 i el desembre de 2018, gràcies al projecte de desurbanització i restauració ambiental Life Pletera, promogut per l'Ajuntament de Torroella de Montgrí.

Trencaclosques

Voleu jugar una estona amb imatges d’aiguamolls? Encaixa les peces i descobreix la fotografia que s'hi amaga!

Un matí a l’edat mitjana
La Torroella medieval de la mà de la Caterina i en Genís
Píndoles educatives