Les illes Medes

Un museu a l'aire lliure

Sortida educativa amb els educadors del museu

L’experiència de la sortida fins a les Medes en vaixell és incomparable amb la visualització de qualsevol imatge o reproducció virtual. Gaudiu del viatge i del paisatge submarí acompanyats de l’expertesa dels professionals del museu.

Consulteu les propostes per visitar les illes Medes en funció dels nivells educatius establerts:

Contacta amb l'ÀREA EDUCATIVA

Les illes Medes són un dels espais més espectaculars de tota la Mediterrània. Tot i tenir una extensió reduïda, aquests set illots, són les illes més grans de tot el litoral català, i tenen un valor ecològic excepcional que converteix el conjunt en una de les reserves de flora i fauna marina més importants de la Mediterrània occidental.

La part emergida de les illes Medes és un tresor cultural i natural. Des de l’edat antiga hi ha hagut ocupació, i fins a principis del segle XX que hi vivia un faroner. La part submergida és un paradís, una reserva on es poden fer observacions sorprenents, des de praderies de posidònia (planta endèmica de la Mediterrània) a corall vermell, i des de Neros a congres. Les illes Medes són una joia de biodiversitat faunística, florística i paisatgística.

L’arxipèlag situat a una milla de la costa, està format per set illots que tenen una extensió de 23 hectàrees terrestres i 511 hectàrees marines. La Meda Gran, la Meda Xica, el Carall Bernat, els Tascons Grossos, els Tascons Petits, el Medellotles Ferranelles, tots ells de naturalesa calcària per ser la continuació geològica del massís del Montgrí.

Les illes Medes formen part del Parc Natural del Montgrí, les Illes Medes i el Baix Ter creat per la Llei 15/2010, de 28 de maig de 2010, amb l’objectiu principal d’unificar la normativa de protecció dels tres espais que conformen el parc natural (Massís del Montgrí, les Illes Medes i el Baix Ter), tot i que han tingut diversos nivells de protecció des del 1983.

Recursos educatius

Itineraris submarins

Vídeos dels itineraris pel fons marí de les illes, enregistrats per en Manel González, de Bioimatge, des dels punts més emblemàtics, on observar les característiques físiques del lloc, la biodiversitat, l’abundància i l’efecte reserva.

L'Oceà a casa

Si voleu aprofundir en l'ecosistema marí, us presentem el recurs "L’Oceà a la teva llar" amb les activitats i recursos de l’Institut de Ciències del Mar (ICM-CSIC). Us conviden a començar un viatge per un món bastant desconegut, l’Oceà. Trencaclosques, enigmes, vídeos, fotografies per conèixer de prop les corrents marines, els animals, les praderies i la sorra, entre altres.

Fes el trencaclosques "Boira a les Illes Medes"

Les Medes i el medi marí

Us enllacem amb el canal de youtube de Bioimatge, amb audiovisuals vinculats amb el medi marí i amb les illes Medes. Hi trobareu la guia d’espècies vives del Parc Natural del Montgrí, les illes Medes i el Baix Ter, la reproducció dels musclos, meros i coralls, entre molts altres.

Fes el trencaclosques "Prat de Posidònia"

Trencaclosques de les Medes

Et proposem el repte d'encaixar les peces següents per aconseguir diverses imatges de les illes Medes. Som-hi?

Explica'm un conte

El conte de la Neret

Un conte infantil per descobrir el cicle de vida d'un nero i de com arriba a ser el peix emblemàtic de les illes Medes.

Recerca i Territori (vol.4)

Per aprofundir en el coneixement i evolució de la biodiversitat del fons marí de les illes Medes i del litoral del Montgrí, després de quatre dècades de recerca en favor de la seva conservació i gestió.

"El fons marí de les illes Medes i el Montgrí : quatre dècades de recerca per a la conservació." Bernat Hereu i Xavier Quintana (editors).

Els sistemes naturals

"Els sistemes naturals de les illes Medes", de l’Institut d’Estudis Catalans, una extensa publicació del 1984 dels autors, Joandomènec Ros, Josep-Maria Gili i Ignasi Olivella i amb una llarga llista de col·laboradors que expliquen les illes Medes des de les diverses variables.

Evitem la pesca fantasma

Projecte que dóna a conèixer el problema dels arts de pesca perduts, i on experts de la Universitat de Barcelona en coordinació amb la Direcció General de Pesca extreuen xarxes i altres estris perduts al fons marí.

Vols veure com extreuen una xarxa a Cala Ferriola, dins el Parc Natural del Montgrí, illes Medes i Baix Ter, i com alliberen una escórpora atrapada?  Mira el vídeo aquí!

Fes el trencaclosques "Fons de corall"

Registre de dades marítimes

El major registre de dades marítimes de què es disposa a Catalunya és la sèrie de més de quaranta anys preses per l'observador Josep Pascual. Les dades es prenen regularment a 2 milles mar endins del port de l’Estartit (el Baix Empordà) i a poc més d’una milla de les Illes Medes.

Aquí hi pots consultar també l'extensa galeria fotogràfica elaborada per Josep Pascual.

El Castell del Montgrí, pedra a pedra | © Museu de la Mediterrània
El Castell del Montgrí
Botó de roda de l'Empordà
Píndoles educatives