El Castell del Montgrí

Botó de roda de l'Empordà

Sortida educativa amb els educadors del museu

L’experiència de la pujada fins al castell és incomparable amb la visualització de qualsevol imatge o reproducció virtual. Gaudiu del camí i de la panoràmica acompanyats de l’expertesa dels professionals del museu.

Consulteu les propostes per visitar el Castell del Montgrí en funció dels continguts i dels nivells educatius establerts:

Contacta amb l'ÀREA EDUCATIVA

El Castell del Montgrí és un dels símbols identitaris més rellevants d’aquest territori. L’edifici relata i fa visible una part de la història en el tombant dels segles XIII i XIV. Jaume II va manar-ne la construcció i la seva situació, al cim del massís, respon al límit entre els comtats d’Empúries i de Barcelona d’aleshores, l’actual Alt i Baix Empordà.

La construcció de la fortalesa, l’any 1294, obeeix a un objectiu clar i concret, la seva defensa. Prova d’això són els elements defensius de l’edifici: merlets, matacans, espitlleres, i quatre torres rodones adossades als angles. El 1301, les obres s’aturen. Les disputes militars s’han acabat, i continuar la costosa construcció del castell no té sentit. El Castell del Montgrí es deixa inacabat i així és com ens ha arribat als nostres dies.

El conjunt forma un quadrat de 31 m de costat i 13 m d’alt. La porta, d’1,80 m d’amplada es troba al mur de migdia, amb un arc de mig punt de grans dovelles i està exactament centrada. A l’interior del castell hi trobem el paviment de pedra del pati central, quadrat. A sota d’aquest paviment hi ha una cisterna, amb volta de canó, que havia de recollir les aigües plujanes.

Avui és una talaia espectacular i és un dels elements de patrimoni cultural més importants del Parc Natural del Montgrí, les Illes Medes i el Baix Ter.

Recursos educatius

La maqueta del Castell

Vols tenir el Castell del Montgrí a casa? Sí? Doncs només necessites una impressora, dos fulls DIN A4, unes tisores i la cola.

Amb una mica de traça i paciència aconseguiràs tenir la reproducció d’un dels elements més emblemàtics del Montgrí. Atreveix-te! Aquí tens un tutorial que t'ajudarà.

Reconstrucció del Castell

Que no s’acabés de construir no vol dir que no ens puguem imaginar quin aspecte tindria el castell si no s’haguessin parat les obres.

Aquí teniu una proposta de reconstrucció virtual realitzada per en Joan Coll a partir de diferents estudis fets per arquitectes. Us l'imaginàveu així?

700 anys del Castell

El 1994 el Castell del Montgrí va celebrar 700 anys i per commemorar aquesta efemèride es va publicar un número de la col·lecció Papers del Montgrí monogràfic sobre el castell. En ell hi podeu trobar tota la història d’aquest espectacular element de patrimoni cultural.

Trencaclosques del Castell

Et proposem el repte d'encaixar les peces següents per aconseguir una imatge de diverses parts del Castell del Montgrí. Els elements defensius, els merlets, la vista completa... Som-hi!

Un matí a l’edat mitjana
La Torroella medieval de la mà de la Caterina i en Genís
Píndoles educatives