La vida arran de mar

Qui viu a les roques de la platja?

Sortida educativa amb els educadors del museu

L’experiència de la descoberta d’organismes marins amb els peus a l’aigua és incomparable amb la visualització de qualsevol imatge o recurs virtual. Gaudiu d'aquest ecosistema i la seva biodiversitat acompanyats de l’expertesa dels professionals del museu.

Consulteu la proposta educativa de La vida arran de mar en funció dels nivells educatius establerts:

Descarrega els dossiers de l'alumnat:

Contacta amb l'ÀREA EDUCATIVA

L’interès que desperta la descoberta dels animals que viuen en un entorn tan proper i conegut, ens  entusiasma i ens interroga per intentar aprendre com els organismes s’adapten als diferents ambients del medi marí.

Cada ésser viu es situa segons les seves necessitats, on millor es troba. A cada indret del medi marí hi ha unes característiques concretes que són les que determinen quins organismes hi poden viure i quins no. Per exemple, la temperatura, la llum, el substrat (rocós o sorrenc), la vegetació, onatge i corrents, nutrients, entre altres.

En l’ecosistema terrestre, a mesura que augmenta l’alçada, el paisatge canvia. Els canvis es deuen a les diferències de substrat, temperatura i precipitacions, que alhora condicionen la vegetació en franges. Aquests canvis ocasionen la seva zonació.

En l’ecosistema marí, la profunditat o fondària també condiciona les comunitats que hi viuen. La distribucio? vertical dels organismes marins s’anomena zonacio? litoral i hi podem distingir tres zones o estatges diferents:

• La zona supralitoral: ocupat per organismes que gairebé sempre estan emergits i que reben els esquitxos de l’aigua de mar.
  • La zona mediolitoral: és l’espai on trenquen les onades i està exposada tant a l’aire com a l’aigua, els organismes que s’hi desenvolupen han d’estar adaptats a aquestes condicions.
  • La zona infralitoral: permanentment submergida. És una zona molt heterogènia, rica i diversa amb complexitat de relacions entre els diferents organismes.

La vida al litoral ens meravella! apropeu-vos a l’aigua i descobriu tot un món de colors i formes sorprenents!

Recursos educatius

Tresors marins

Voleu veure un exemple de les troballes que vam fer el mes de maig passat? mireu aquests vídeo, a veure quins éssers vius reconeixeu!

Tresors marins I

Tresors marins II

Com és l'activitat?

Voleu veure com és i què fem a l’activitat de La vida arran de mar? En aquest vídeo ho podreu veure, en ser de les cinc activitats més sol·licitades dels programes pedagògics de la Diputació de Girona.

El Mar a fons

Aquest projecte de l’Institut de Ciències del Mar (ICM-CSIC) apropa el coneixement sobre els mars i els oceans a l’àmbit educatiu mitjançant diverses propostes didàctiques. Podreu accedir a  contingut, per unitats temàtiques, i també hi trobareu un llistat extensiu d’organismes marins.

Trencaclosques d'animals marins

Voleu jugar una estona amb imatges d’animals marins? Encaixa les peces i descobreix la fotografia que s'hi amaga!

Guia d'espècies marines

Consulta la guia d'espècies del Club d'Immersió Biologia (CIB) de la Universitat de Barcelona. La guia més completa del Mediterrani a internet, amb 650 espècies descrites!

Un matí a l’edat mitjana
La Torroella medieval de la mà de la Caterina i en Genís
Píndoles educatives