Spongia (Spongia) officinalis

Fons de ciències naturals

Nom de l’objecte: Spongia (Spongia) officinalis

Descripció de l’objecte:

La imatge ens mostra un esquelet de Spongia officianlis, un exemplar del filum Porifera més conegut com a esponges de mar. Aquests animals són marins, tot i que hi ha algunes especies que són d’aigua dolça, sèssil i no tenen autèntics teixits. No tenen aparell digestiu, ni circulatori, ni respiratori. Les esponges tenen cambres interiors per on flueix l’aigua amb els elements nutritius que necessiten i l’oxigen arriba directament a les cèl·lules per difusió. El seu habitat es situa en zones obagues i que es puguin fixar en un substrat sòlid. La seva localització és arreu del planeta, tot i que el nostre exemplar, es localitza a la zona de la conca occidental del Mediterrani.

Les esponges són uns animals ja coneguts des de temps antics pels egipcis, grecs i romans, entre d’altres civilitzacions. La pesca d’esponges era una prova present els Jocs Olímpics de l’Antiguitat. Aristòtil ja l’esmentà en els seus escrits, tot i que la catalogava dins les especies de generació espontània. Tenien un gran valor comercial per la higiene personal i també per folrar les armadures i els cascs de guerra. Els soldats romans les utilitzaven per veure aigua durant les campanyes militars.

WoRMS (2020): Spongia (Spongia) officinalis (Linnaeus, 1759)

Fitxa tècnica:

Nom de l’objecte

Spongia (Spongia) officinalis

Núm. Inventari

Cronologia

Segle XX

17 x 13 x 20 cm

Procedència

Museu del Montgrí i del Baix Ter

Data ingrés

Font ingrés