Màquina manual d’esquilar

Fons etnològic

Nom de l’objecte: Màquina manual d’esquilar

Descripció de l’objecte:

Eina amb dos mànecs de fusta, arrodonits i ergonòmics, dels quals en surten dues peces de metall que s’enllacen i s’uneixen per mantenir i unir el suport rectangular, de metall, acabat amb pues afilades, similar a una pinta. Aquest raspall de ferro serveix per netejar el pèl dels animals. Entremig de les dues pintes hi anava la fulla per tallar el pèl dels animals. El moviment mecànic d’aquestes tisores permeten esquilar les ovelles, prèviament immobilitzades per les cames per poder-les esquilar, i obtenir la llana per poder comercialitzar i que esdevinguin troques per poder teixir jerseis, mitjons, bufandes, etc.

El període d’esquilar és a la primavera. En els ramats transhumants és el moment abans de pujar els animals a la muntanya. Per el benestar dels animals la tasca d’esquilar s’ha de fer cada any, tan si es comercialitza al llana com si no.

Fitxa tècnica:

Activitats relacionades:
Fre de sabata | © Museu de la Mediterrània
La Peça
Divulgació de peces del museu
Del dj. 07.02.19 al dj. 05.12.24