Gegant antic

Fons etnològic

Figura masculina dels Gegants que sortien a ballar a Torroella de Montgrí des de 1758 fins a 1950, a excepció de períodes socialment convulsos. Coneguda com la Geganta o Gegantessa.

El Gegant és un dels símbols més representatius de Torroella de Montgrí, i des de sempre se l’ha anomenat així: el Gegant. De tota manera, pel que es desprèn dels comentaris de Pere Castells en un article titulat “Els gegants de Torroella, antics propietaris rurals”, aparegut al Llibre de la Festa Major de l’any 1963, al gegant també se l’anomenà El Porrer. El motiu d’aquest qualificatiu era que els gegants, com a bons torroellencs i autèntics senyors de la vila, eren propietaris de finques rurals i, en una d’aquestes, anomenada Torre Ponsa, hi havia un camp conegut com a camp del Porrer. A part, el Gegant porta a la mà dreta una porra o maça. També se li atribueix una espasa i un casc.

Tot i que la primera noticia de presència de gegants a Torroella és de 1608, el Gegant que ens ocupa és de mitjans segle XVIII, ja que el 1758 és quan el Consistori pren l’acord de fer nous gegants i nous vestits. La construcció va ser encarregada a un reconegut escultor a Barcelona. Aquest Gegant actua fins el 1950, any en que es realitzen rèpliques dels caps dels gegants per part del taller olotí “Arte Moderno”, ja dirigit pel fill d’en Ramon Bretcha. El resultat va ser una figura nova que, per Sant Genís i Corpus, va substituir el vell gegant de 1758 que va restar desat. L’any 2014, Nuxu Perpinyà, de Girona, va fer una reproducció del cap i el 2018 la del cos, que amb el nou vestit fet per Núria Berengaret va passar a ser la còpia lleugera del nostre històric gegant. Des d'aleshores, Torroella de Montgrí té tres figures del Gegant: l'original de 1758, la rèplica de 1950 i la copia de 2014-2018.

El Gegant es troba exposada permanentment al museu amb la seva companya de ball. L'agost del 2019 es van moure de la seva ubicació habitual per formar part de l'exposició temporal "Montgrí una història de gegant" produïda per l'Associació d'Amics dels Gegants i Capgrossos de Torroella de Montgrí i el Museu de la Mediterrània. Quan va finalitzar l'exposició, un any després, tant el Gegant com el seva company es van restaurar abans de tornar-los a l'exposició permanent del museu.

Fitxa tècnica:

Nom de l’objecte

Gegant antic

Núm. Inventari

Cronologia

Segle XVIII i XX.

Dimensions

340 x 130 x 97 cm

Material i tècnica

Fusta, pintura i metall

Procedència

Museu del Montgrí i del Baix Ter

Context d’ús

Objectes de la faràndula catalana.

Data ingrés

12/11/1977

Font ingrés

Centre d’Estudis del Montgrí i Baix Ter