Inventari del patrimoni cultural del Parc Natural del Montgrí, les Illes Medes i el Baix Ter

18.03.2020

El Museu de la Mediterrània i el Parc Natural impulsen un inventari complet de tots els elements de patrimoni cultural dins l’àmbit del parc natural.

El 2019 es va portar a terme la primera fase que va identificar 300 elements, i el 2020 es portarà a terme la segona fase.

Torroella de Montgrí, 18 de març de 2020

El Parc Natural del Montgrí, les illes Medes i el Baix Ter i el Museu de la Mediterrània estan portant a terme la realització de l’inventari dels elements de patrimoni cultural del Parc Natural del Montgrí, les illes Medes i el Baix Ter. El 2019 s’ha portat a terme la primera fase de l’inventari que s’ha centrat únicament amb el patrimoni de dins el parc. El 2020 es realitzarà una segona fase la qual també tindrà en compte el patrimoni limítrof.

Dins la primera fase s’ha pogut inventariar un total de 300 elements, ubicats en els diferents els pobles del parc natural (Torroella de Montgrí, l’Escala, Pals, Ullà, Gualta, Fontanilles, Bellcaire d’Empordà i Palau-Sator)

Del total dels elements inventariats 238 són de patrimoni arquitectònic. D’aquests podem trobar 46 elements de patrimoni arqueològic (bàsicament jaciments, des de paleolític inferior fins a baix medieval), 12 elements de patrimoni religiós (amb important presència d’esglésies romàniques com Santa Maria del Palau, Santa Caterina, Sant Vicenç de les Corts...), 34 elements de tipus miliar (des d’època medieval fins a època contemporània, com ara el Castell del Montgrí o els búnquers de l’Escala) o 34 elements relacionats amb el cultiu de la vinya després de l'aparició de la fil·loxera.

Cal destacar els 186 elements de patrimoni etnològic, 145 dels quals relacionats amb la Pedra Seca. El Massís del Montgrí, que es troba en la seva totalitat dins el Parc Natural del Montgrí, les illes Medes i el Baix Ter, és un espai que té una gran concentració d’elements de pedra seca, des de barraques, a eixarts o forns de calç, entre altres. Per aquest motiu el 2004 es va firmar la Declaració de Torroella de Montgrí. Per a la defensa del patrimoni cultural de la pedra en sec.

L’inventari s’ha portat a terme a partir d’una metodologia científica que ha consistit en primer lloc en realitzar un recull bibliogràfic exhaustiu i la consulta de inventaris preexistents. Posteriorment s’han visitat cada un dels elements inventariats per tal de fer una descripció formal i avaluar el seu estat de conservació. Al mateix temps, amb el treball de prospecció del territori s’han pogut documentar nous elements que fins ara no havien estat inventariats. Amb tota la informació s’ha generat una base de dades que conté una informació exhaustiva de cada un dels elements.

A més a més, cada un dels elements està georeferenciat fet que ha permès la creació d'un sistema d'informació geogràfica amb diferents capes, útil per a la gestió d'aquests elements per a totes les entitats que participen de la gestió del Parc Natural del Montgrí, les illes Medes i el Baix Ter.

L’inventari està essent portat a terme per Ferran Codina i Falgàs, llicenciat en Història de l’Art per la Universitat de Girona. Codina és arqueòleg de professió i ha treballat en tasques de direcció en jaciments de diferents èpoques com el jaciment ibèric d’Ullastret, l’església de Santa Maria del Palau a Torroella de Montgrí o els castells medievals de Celrà i Juià.

Treball conjunt Parcs Naturals i Museus d’Etnologia

L’inventari del Parc Natural és un projecte que es realitza gràcies a un conveni de col·laboració entre la DG Patrimoni Cultural i la DG Polítiques Ambientals i Medi Natural. Una línia de treball que aposta per la col·laboració entre la Xarxa de Museus d’Etnologia, de la qual en forma part el Museu de la Mediterrània, i els parcs naturals. D’aquesta línia de treball ja han tirat altres projectes endavant al Montgrí, les illes Medes i el Baix Ter com ara el treball de recuperació de la memòria oral vinculada al cultiu de l’olivera al parc natural.