"El món com a meditació" la nova exposició de Maria Mercader al Museu de la Mediterrània

15.09.2020

Aquest proper divendres 18 de setembre el Museu de la Mediterrània obre les portes de l’exposició «El món com a meditació» de Maria Mercader, guanyadora de la darrera convocatòria del cicle Exposicions Viatgeres que organitza la Diputació de Girona. L’exposició es podrà visitar de manera gratuïta fins al 19 d’octubre de 2020 i  el divendres 25 de setembre a les 19 h s’ha programat una visita comentada a càrrec de l’artista.

«El món com a meditació» de Maria Mercader

Amb el projecte «El món com a meditació», l’artista Maria Mercader presenta un conjunt de peces a través de les quals ens convida a entrar en el seu univers plàstic. En aquestes, l’artista explora i treballa la seva part més interna, més nuclear, partint de la interrogació sobre l’essència comuna en totes les coses: la gènesi, la vida i l’esdevenir.

L’artista explica que el projecte està vinculat a la idea de preguntar-nos per nosaltres mateixos i pel que ens envolta. “Sempre hi estem pensant i ho fem des de diferents disciplines” explica; “intentem conèixer la natura, ja sigui des d’una part més objectiva, com pot ser la física, o més objectiva, com poden ser les disciplines més artístiques”.

El títol de l’exposició prové del poema homònim de Wallace Stevens, en el qual l’autor planteja un tipus d’interrogants molt similars als que es qüestiona Maria Mercader a través de la seva pintura i en relació amb la seva idea del món.

L’exposició es construeix amb obres fetes a base de plafons de fusta de la mateixa mida que es presenten sols o en grup. Predomina el blau, que és un dels colors que més li agrada, i que li serveix per explicar el seu missatge. “El blau és la foscor, és la llum; i la terra pot servir com una immersió en el cel, o en els oceans”. Segons l’artista, la seva pintura és “moure i esperar”; com si treballés la terra.

Paral·lelament a la proposta pictòrica, l’artista ha creat una peça in situ, dins de la mateixa sala d’exposicions, que sintetitza a la perfecció tots els ítems amb els quals treballa. Es tracta d’una piscina de poca profunditat coberta d’aigua en la qual l’artista se submergeix de la mateixa manera com ho fa amb els seus quadres. El resultat és un quadre viu, sorprenentment suggeridor, que es mou a expenses de l’entorn humà i ambiental amb el qual conviu.

«El món com a meditació» és el projecte guanyador, juntament amb «Plecs» de Tura Sanz Sanglas, de la darrera convocatòria del cicle Exposicions Viatgeres que organitza la Diputació de Girona. L’objectiu d’aquest cicle és apropar l’art i la cultura a la ciutadania a partir d’un programa d’exposicions itinerants que es posen a disposició dels municipis de les comarques gironines per tal de fer-los arribar propostes expositives de qualitat.

Maria Mercader (la Bisbal d’Empordà, 1969). És llicenciada en Belles Arts (1992) i en Història de l’Art (1995) per la Universitat de Barcelona. L’any 1992 va fer una estada a l’Acadèmia d’Art Lliure d’Augsburg (especialitat de pintura). Actualment viu a Celrà. En els darrers anys ha realitzat diferents mostres individuals i col·lectives, d’entre les quals destaquen les dutes a terme al Castell Palau de la Bisbal d’Empordà i al refugi antiaeri de Girona amb el grup Cercle de Conversa (2018), al Museu de la Mediterrània de Torroella de Montgrí (2012) i a la Fundació Valvi de Girona (2009). La seva obra Els set dons de l’esperit va ser seleccionada per formar part de l’exposició de la novena edició de la Biennal d’Art de Girona 2017.