L'olivera i l'oli al Montgrí

Projecte de recerca etnològica

El Museu de la Mediterrània, com a membre de la Xarxa de Museus d'Etnologia de Catalunya, conjuntament amb el Parc Natural del Montgrí, les illes Medes i el Baix Ter han unit esforços per portar a terme un projecte de recerca etnològica sobre l'olivera al Montgrí. Aquest té la voluntat d’arribar a inventariar i documentar els processos que tradicionalment s’han dut i es duen a terme per arribar a l’elaboració de l’oli.

El treball als olivars serveix per explicar les transformacions que el sistema productiu i agrari ha experimentat en el territori. Una activitat que en el seu moment, durant molts anys, va estar vinculada al dia a dia de molta gent del massís del Montgrí.

El marc geogràfic del treball és el massís del Montgrí i concretament els olivars que formen part del Parc Natural del Montgrí, les Illes Medes i el Baix Ter, en els termes municipals de Torroella de Montgrí, Ullà, Bellcaire d’Empordà i l’Escala. S'han identificat els propietaris i els productors per recollir informació de les espècies conreades, del cicle anual de treballs vinculats com la poda o l’ensolfatament, com també el procés de transformació en el trull i la seva posterior comercialització. Igualment s'ha treballat en la recopilació del lèxic propi vinculat molt, del qual malauradament s’està perdent, i també s'ha recollit informació fotogràfica sobre les eines i equips relacionats amb aquestes activitats.

Un dels objectius d'aquest estudi és posar en valor el paisatge tradicional de l’olivar al Montgrí, molt afectat per l’incendi del 2004, com també l’oli que els pagesos continuen produint seguint processos tradicionals. Així, el principal instrument metodològic d’aquesta recerca ha estat el treball de camp basat en l’entrevista als productors que segueixen amb aquesta activitat, però també la recerca documental que ho testimonia.

Aquest treball ha estat coordinat per l’investigador Jaume Badias i ha comptat amb el suport per les gravacions audiovisuals de Josep Maria Arbusí Pérez.

Aquesta recerca té la col·laboració també del Museu de l’Anxova i la Sal de l’Escala i segueix el camí dels anteriors treballs fet conjuntament que tenien com a tema monogràfic el cultiu de l’arròs i l’explotació de les vinyes.