Aprèn a conèixer el fartet

Ciència ciutadana

DURADA:  1:30 hores
18.09.21

Activitat amb aforament limitat (màxim 10 persones per sessió, majors de 8 anys). Cal inscripció prèvia fins a 24h abans de la realització de l'activitat.

L'activitat es portarà a terme amb totes les mesures de seguretat i higiene per la prevenció de la covid-19 que estiguin en vigor en el moment de realitzar-la.

Inscripció: Al Museu de la Mediterrània via correu electrònic a l'adreça museu@torroella-estartit.cat o al telèfon 972755180

Lloc de trobada: La Pletera (Estartit)

Organitza: Càtedra d'Ecosistemes Litorals Mediterranis i Museu de la Mediterrània

Col·labora: Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, Diputació de Girona

A la Pletera hi ha un dels pocs nuclis de població de fartet (Aphanius iberus) de tota Catalunya. Aquest peix, endèmic de la península Ibèrica, es troba en greu perill d´extinció.

En el marc d’un projecte LIFE-NATURA “Restauració i ordenació de les llacunes i sistemes costaners del Baix Ter”, es varen realitzar diverses actuacions encaminades a millorar la situació del fartet de la Pletera. Des de llavors, i per tal de saber com va evolucionant el seu estat en aquest espai, s’han d’anar realitzant estudis i seguiments de les poblacions.

Ara, la Càtedra d’Ecosistemes Litorals Mediterranis i el Museu de la Mediterrània, iniciem unes activitats de ciència ciutadana a la Pletera encaminades a realitzar aquests seguiments de forma anual.

Ens hi voleu ajudar? Fent servir unes trampes agafarem fartets de les basses de la Pletera i, amb l’ajuda de científics, us ensenyarem a aprendre a identificar el fartet i a agafar les dades que necessitem per fer-ne el seguiment (sexe, mida i edat). Amb les dades recopilades podrem saber l’estat actual del fartet a les basses de la Pletera.

Què és la ciència ciutadana?

La ciència ciutadana és la participació oberta del públic general en els processos i activitats de recerca. D’aquesta manera, s’implica la ciutadania en les tasques pròpies d'una investigació científica amb l'objectiu de compartir el mètode, la recollida de dades i els resultats amb un ampli espectre de la població.

La ciència ciutadana inclou projectes dissenyats pels científics en els què els ciutadans participen en la recollida de dades. Aquests projectes permeten a la societat avançar en una millor comprensió de l’entorn, dels serveis ecosistèmics o dels riscos ambientals i sovint comporten una major implicació en la conservació de l’entorn i la millora de la salut ambiental per part dels ciutadans. Beneficien, per tant, el col·lectiu científic però també la ciutadania.

Dissabte
set

Dissabte
set