Llargues ombres, de Jean Letellier

Del dt. 01.02.22 al dl. 28.02.22

Organitza: Foto Torroella

Amb el suport de: Ajuntament de Torroella, Diputació de Girona, INSPAI (Centre de la Imatge Diputació de Girona)

Col·labora: Museu de la Mediterrània

“A la fotografia analògica, la llum passa a través de l'objectiu per impregnar la pel·lícula. De vegades, aquest procés és el mateix per a l'ull humà: la llum de la escena impregna la retina del fotògraf i de vegades per a tota la vida. L’Empordà és un record viu per a mi. Allí deixo els meus records, els meus estius i una part de la família del meu fill; però els meus ulls no oblidaran mai la llum que aquest territori desprèn. Aquesta sèrie es compon de llocs i objectes amb què m'he creuat, banyats en aquesta llum i atmosfera particular”, explica Jean Letellier.

Aquesta tardor, una part d'aquest treball ha estat exposat a Barcelona. Es tracta d´una sèrie de fotografies sobre l´Empordà. Aquesta selecció, sota el títol de “Llargues Ombres” ha estat exposada a la galeria H2O al barri de Gràcia. Joaquim Ruiz, director d'aquesta galeria, decideix exposar aquest treball per allò que ell anomena “una mirada a contracorrent sobre aquest territori del nord de Catalunya, oferint al públic una visió de l'Empordà molt particular: simple, dolça i íntima”.

Louise Lance, autora dels textos de l'exposició, ens descriu “ l'atmosfera de nostàlgia i el sentiment d'un passat que retruny, palpables a primera vista: el record es reencarna en una llum i una presència visible o invisible”; “com una al·legoria del passat, les composicions del fotògraf ens conviden a pensar en el temps perdut que vol capturar ”.

Jean Letellier és un fotògraf francès nascut el 1971. Diplomat el 1994 a la Parson's School de Nova York, desenvolupa la carrera de director artístic a diverses de les agències de publicitat franceses més notables. Se serveix de la fotografia com a eina principal a la seva feina des de 2001. A partir del 2011, es retracta de l'esteticisme, segons ell massa “convenient” dels seus inicis, i comença un diari fotogràfic compost d’objectes quotidians, insignificants o abandonats. Com explica a l'entrevista publicada al diari Ouest-France “M'agrada fotografiar allò a què no parem atenció”. És una visió de la intimitat molt particular que li interessa: els objectes, certs colors, detalls que deixen testimoni d'una història i ens expliquen molt sobre la vida de cadascú. Allò humà es compon també per les empremtes, on la seva presència és molt evident.

Amb la seva Leica 35mm, Jean Letellier captura els instants que se li presenten sota una llum càlida, que realça un objecte i li atribueix aquesta dosi de bellesa acadèmica. No obstant això, la llum és sempre la veritable protagonista de les composicions, que s'oposen a allò pintoresc. Segons ell vol “Mostrar la resistència pacífica dels objectes i els colors”.

Des del 2015, treballa en un diari fotogràfic dedicat als territoris oblidats, els extraradis de les grans ciutats, “indagant poc a poc en aquests espais que semblen buits descobrim el darrere del món, on he comprès l'autèntic valor de les coses”. La sensibilitat de la mirada de Jean Letellier posa en valor donar una nova oportunitat als objectes oblidats. D'aquesta manera, Jean Letellier encarna la figura d'artista contemporani, testimoni de la seva època, en un context de profunda reflexió sobre la reutilització i valorització dels objectes existents.

EXPOSICIONS

• Galeria Collections Stéphanie Peyrissac (París 2013)
  • Fira de fotografia Fotofever (París 2013)
  • Galeria Marie-Robin (París 2015)