"La casa de la portera" de Raúl Hidalgo

Del dj. 01.09.22 al dc. 28.09.22

Organitza: Foto Torroella

Amb el suport de: Ajuntament de Torroella, Diputació de Girona, INSPAI (Centre de la Imatge Diputació de Girona)

Col·labora: Museu de la Mediterrània

La casa de la portera és un pis petit construït il·legalment fa molts anys al terrat d'un bloc de pisos de Barcelona. Allà, durant gairebé tota la vida, va viure la portera. Aquest pis, després de la mort del fill i en no poder-lo llogar ni vendre'l, ha quedat abandonat i aturat en el temps. Vaig decidir donar-li una segona vida a l'espai fins que l'enderroquessin i vaig començar a fer retrats a persones de la comunitat LGTBIQ+.

Aquest projecte està inspirat en Federico García Lorca i la seva obra teatral “La casa de la Bernarda Alba”. L'obra de Lorca està carregada de simbolisme, on la repressió i l'autoritat hi són molt presents. El tema central de l'obra de Lorca és la repressió i la llibertat, representada clarament pels personatges de Bernarda i Adela. La casa de la portera és una antítesi de “La Casa de Bernarda Alba” en la qual no hi ha cabuda ni per a la repressió ni per a la intolerància, destruint les finestres tapiades de la casa de la Bernarda Alba i obrint “la llum” a la llibertat .

Podem veure al conjunt de fotos una gran inspiració en el tenebrisme i sobretot en la pintura de Caravaggio, el clarobscur juga un paper important a totes les fotos. Fotos també fixes del lloc per veure un pis detingut en el temps que podria ser escenari de l'època franquista a Espanya i barrejat amb totes aquestes persones que en aquella època no podrien haver estat elles mateixes. Sempre intento fotografiar d'una manera poètica, així que moltes de les fotografies tenen força capes de lectura.

Raúl Hidalgo (1979) és un fotògraf barceloní. Treballa sempre en analògic i li agrada tot el procés de la fotografia química. Està especialitzat en retrats i fotografia experimental. El seu treball és intimista i amb un rerefons poètic. S'inspira sobretot en el cinema, en autors com Pasolini, Bergman, Yasujiro Ozu, entre d'altres. La majoria dels seus retrats són a la comunitat LGTBI+, artistes i amics. Un dels seus projectes més destacats és “shot by shot” on retrata coneguts i fotògrafs i directors de cinema com Greg Gorman, Bob Gruen, Sakiko Nomura, Jonas Mekas, Isabel Coixet...etc. Ha publicat a revistes de moda i a diversos magazines d'art. Ha realitzat diverses exposicions i té obra a la col·lecció permanent del XCèntric (CCCB).

Dijous
set
Dimecres
set