El patrimoni cultural del Parc Natural

Conferència

divendres, 3 de febrer | 19:00 h

Organitza: Museu de la Mediterrània, Parc Natural del Montgrí, les Illes Medes i el Baix Ter

Col.labora: Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, Diputació de Girona

El 2019 es va iniciar el projecte d’inventariar el patrimoni cultural del Parc Natural del Montgrí, les illes Medes i el Baix Ter. Aquest ha estat un treball ingent que es va portar a terme en diferents fases entre el 2019 i el 2020, i el 2021 i el 2022 es va anar actualitzant.

Ara es presenta el resultat d’aquest treball. Un document que s’haurà d’anar actualitzant constantment però que es posa al servei de la societat. L’inventari vol ser una eina de treball, de gestió, de conservació però també una eina al servei de la recerca i de la difusió. Les possibilitats són múltiples i han de servir per a millorar el Parc Natural del Montgrí, les illes Medes, i el Baix Ter.

La presentació anirà a càrrec de Ferran Codina Falgàs, historiador, arqueòleg i responsable de la realització de l’inventari; Gerard Cruset Galceran, director del Museu de la Mediterrània; i Ramon Alturo Monne, director del Parc Natural del Montgrí, les illes Medes i el Baix Ter.

L’inventari s’ha portat a terme a partir d’una metodologia científica que ha consistit en primer lloc en realitzar un recull bibliogràfic exhaustiu i la consulta d'inventaris preexistents. Posteriorment s’han visitat cadascun dels elements inventariats per tal de fer una descripció formal i avaluar el seu estat de conservació. Al mateix temps, amb el treball de prospecció del territori, s’han pogut documentar nous elements que fins ara no havien estat inventariats. Amb tot aquest material, s’ha generat una base de dades que conté una informació exhaustiva de cada un dels elements.

A més a més, cadascun dels elements està georeferenciat, fet que ha permès la creació d'un sistema d'informació geogràfica amb diferents capes útil per a la gestió d'aquests elements per a totes les entitats que participen de la gestió del Parc Natural del Montgrí, les illes Medes i el Baix Ter.

Treball conjunt Parcs Naturals i Museus d’Etnologia

L’inventari del Parc Natural és un projecte que es realitza gràcies a un conveni de col·laboració entre la DG Patrimoni Cultural i la DG Polítiques Ambientals i Medi Natural. Una línia de treball que aposta per la col·laboració entre la Xarxa de Museus d’Etnologia, de la qual en forma part el Museu de la Mediterrània, i els parcs naturals. D’aquesta línia de treball ja han tirat endavant altres projectes al Montgrí, les illes Medes i al Baix Ter com ara el treball de recuperació de la memòria oral vinculada al cultiu de l’olivera al parc natural.

Divendres
feb
L'olivera i l'oli al Montgrí
Projecte de recerca etnològica