"Palestina", de Laia Rissech

Del dc. 29.05.24 al dl. 24.06.24

Organitza: Foto Torroella

Amb el suport de: Ajuntament de Torroella, Diputació de Girona, INSPAI (Centre de la Imatge Diputació de Girona), Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya

Col·labora: Museu de la Mediterrània

Palestina, cruïlla entre Europa i Àsia, es converteix, amb l’arribada de noves identitats religioses, principalment cristians, musulmans i jueus, en una nova torre de Babel de creences i cultures que es veuen obligades a compartir territori. Les diferències religioses i ètniques han estat el principal combustible que manté encès el conflicte.

Durant el mandat britànic a Palestina, Londres encoratja els jues sionistes a emigrar a Palestina. El 1947, els àrabs de Palestina rebutgen la partició del territori en dos estats, Jueu i Palestí, proposat per l’ONU.

A partir de la segona meitat del segle XX, les migracions per tot el planeta esdevenen habituals i les identitats religioses i ètniques passen a ser un tret secundari. No així a Palestina. La identitat ètnica, religiosa i cultural de la diàspora jueva es converteix en una qüestió de supervivència a vida o mort i es proposa convertir Palestina en un estat ètnic-religiós pur, que implica l’exclusió de la resta de població cristiana i àrab que ja hi vivia en harmonia amb els jueus.

Crida l’atenció que els que van patir a Europa durant segles expulsions i genocidis per motiu de la seva identitat esdevinguin, per por, patrocinadors d’un estat excloent a l’estil del règim que els va dur a l’holocaust.

El conflicte palestí toca tantes fibres sensibles que és molt difícil de tractar i comprendre. Només posant en valor les persones per damunt de les seves identitats, es poden arribar a resoldre els problemes de convivència en qualsevol part del nostre planeta.

El treball fotogràfic aquí exposat ens obre la mirada a una Palestina, Cisjordània 2018, en què les dues comunitats intenten sobreviure per damunt d’un conflicte enquistat i sovint oblidat.

Laia Rissech, Sant Quirze del Vallès.

Estudis d’Arts i oficis a l’Escola Massana. Diplomada en ciències de l’Educació a la UAB. Postgrau de Fotoperiodisme a la UAB. Realitza diferents tallers a l’Escola GrisArt de Barcelona, un taller sobre «Imatge Digital» amb l’artista ZUSH a Sabadell, així com el seminari a Àrles, França, “Ciències de la ficció”, impartit per Joan Fontcuberta i el seminari “Imágenes inventadas”, impartit per Chema Madoz a Barcelona.

Ha participat en diverses exposicions individuals a Barcelona, Castellbisbal, Sabadell. Exposicions col·lectives a Arles, França, Xalapa, Mèxic, Barcelona, Igualada, etc.

Guanyadora del 1er Fòrum Fotogràfic Can Basté, Barcelona

Dimecres
Dilluns
jun