Apropa't a la prehistòria!

El foc i les eines

DURADA:  1h 30 min

Preu: 6 € / 3,75 € amb subvenció

Material: Eines prehistòriques i còdols.

Educadors i Educadores

Descripció

L’activitat té com a eix central la difusió del patrimoni arqueològic de la prehistòria que pren forma a l’exposició permanent del Museu de la Mediterrània. La recerca feta en jaciments com el Cau del Duc de Torroella permet donar a conèixer la vida dels humans del paleolític que van habitar el territori del Montgrí i el Baix Ter.

Continguts

• Anàlisi de les formes de vida de les comunitats caçadores i recol·lectores del paleolític des del coneixement arqueològic i científic, en el context territorial del Montgrí i el Baix Ter.
  • Reflexionar a l'entorn del concepte tecnologia vinculat al fet de ser humans.
  • Reconèixer els recursos naturals presents al nostre territori.
  • Prendre consciència de l'existència d'altres modes de vida al llarg de la història de la humanitat i establir vincles amb el present.
  • Educar en la igualtat i trencar amb la idea d'homes caçadors i dones recol·lectores.

Pas a pas

S'estructura en dues parts: Una visita dinamitzada a la sala permanent de prehistòria del museu, on mitjançant imatges i materials arqueològics, es fa un acostament període paleolític i es ressegueix la vida dels humans de neandertal en el territori. I un taller d'experimentació dels processos tecnològics paleolítics on es presenten materials que els neandertals utilitzaven per produir eines, mitjançant una demostració de talla de pedra i encesa de foc. Tot seguit, els alumnes poden experimentar la utilitat de les eines utilitzant reproduccions d’aquestes per diferents tasques, com tallar pell i polir fusta.

Materials utilitzats

Els propis de l’exposició permanent del museu. Material arqueològic del fons del museu provinent de jaciments de la comarca, prioritzant el Cau del Duc de Torroella. Reproduccions de cranis d’un d’humà sàpiens i d’un d’humà de neandertal. Tablet amb imatges de reconstruccions dels humans, de les seves activitats i del paisatge. Reproduccions d’eines del període neandertal i material per experimentar: cuir, fustes, banyes, fibres vegetals. Material per a la demostració de talla de sílex i encesa de foc: sílex, sorrenques, percussors, pirita, etc.

Sol·licitud d'informació

La vida arran de mar
Biodiversitat marina
Mediterranean Museum: Guided tour
Visita al museu en llengua anglesa
Educació Secundària
La pirateria al litoral mediterrani
Les torres de defensa
Construïm el Castell del Montgrí
Sortida fins el cim del massís
Educació Secundària
Com es vivia a la Torroella medieval?
Visita dinamitzada pel nucli antic
Una cova prehistòrica al Montgrí
El Cau del Duc