Fer de Músic

Tertúlia d'Arnau Tordera i Jordi Molina

divendres, 19 de febrer | 19:00 h
DURADA:  1 h

L'activitat es portarà a terme a partir de format telemàtic. Es podrà seguir lliurement a través del canal de Youtube del Museu de la Mediterrània.

Organitza:

Col·labora:
Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya
Diputació de Girona

El Museu de la Mediterrània porta a terme el projecte Fer de Músic de recuperació de la memòria oral de persones vinculades a la música de les cobles orquestres. Ara presentem les gravacions realitzades al 2020 però aquest any ens adaptem al confinament. Us presentarem les diferents gravacions a partir de la tertúlia de dos grans músics vinculats a la cobla, l'Arnau Tordera i en Jordi Molina.

Arnau Tordera i Jordi Molina tindran una conversa al voltant de la música de cobla, el seu present i el seu futur, la relació entre tradició i modernitat en l'àmbit sardanístic,... i molts altres temes que giren al voltant del món del "Fer de Músic".

Arnau Tordera és el cantant del grup Obeses, àmpliament reconegut com una de les propostes més polifacètiques i interessants del panorama musical català. Arnau Tordera ha tingut present la sardana i la cobla en algunes de les seves composicions, un gran exemple és la sardana-rock La Ben Plantada, i explora contínuament els límits en les seves propostes artístiques.

Jordi Molina és el tenora de grans cobles com Els Montgrins i La Meravella fins que el 1999 deixa les formacions de música tradicional per obrir nous camins en el repertori de la tenora. Amb aquest instrument ha desenvolupat una intensa activitat concertística arreu del mon i porta l'instrument a espais mai explorats. Jordi Molina també desenvolupa una gran carrera com a compositor. I és el coordinador del projecte "Fer de Músic" del Museu de la Mediterrània.

Amb el projecte Fer de Músic, que el Museu de la Mediterrània porta a terme com a antena de l'Observatori del Patrimoni Etnològic i Immaterial, es pretén recuperar i donar a conèixer, a través de la memòria oral, la feina dels músics de les cobles orquestres (les formacions musicals més antigues del país) que han viscut el canvi en l'ofici, en el seu repertori, en les festes i tradicions, en els costums de la societat...

El 2020 es varen realitzar enregistraments als següents personatges:

• Avel·lí Campsolinas Juanola (Tortellà, 1927). Instrumentista de tible, saxo i flauta. Va formar part de les cobles orquestres La Nova de Tortellà, Principal del Vallès, Principal de Girona, Principal de Banyoles i l’any 1956 s’incorpora a la Maravella durant 38 anys fins a la seva jubilació.
  • Roc Marco Blanch (Tortellà, 1945). Instrumentista de tible, saxo i flauta. Encara en actiu, ha format part de les cobles orquestres Principal de Tortellà, Catalunya, Selvatana, Principal de Girona, Atlàntida i Principal de la Jonquera. De família de músics, el seu pare Roc Marco Palazón (Múrcia, 19/3/1915), tenora i flauta i encara viu, és la imatge de la història viva de la tradició musical de Tortellà.
  • Joan Farreny Calafell (Tàrrega, 1959). Instrumentista de tenora i docent. Fill de músic, va formar part de les cobles Tàrrega i Principal de Barcelona. Ha estat director de les cobles Tàrrega, Jovenívola d’Agramunt i en l’actualitat de la cobla de l’Escola Municipal de Tàrrega.
  • Concepció Ramió Diumenge (Girona, 1961). Compositora, docent i directora. Instrumentista de tenora en els seus inicis, va formar part de les cobles Figueres, Principal de Banyoles, Catalunya 2000, Popular i Badalona. Ha estat directora de les cobles Sant Jordi, Vila d’Olesa i Bellpuig, i ha escrit sardanes i diversa música per a cobla.
Divendres
feb
Memòria fotogràfica
Documentem el fons d'imatges del Museu