Arqueologia en clau de gènere

IV Desenterrant l'Empordà

Suspès
dijous 10 de març | 19:00 h
Durada: 1 hora

L'activitat es portarà a terme amb totes les mesures de seguretat i higiene per la prevenció de la covid-19 que estiguin en vigor en el moment de realitzar-la.

Aforament limitat segons les restriccions del moment. 

Organitza: Museu de la Mediterrània

Col·labora: Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, Diputació de Girona

Compartir

Durant molt de temps les investigacions científiques sobre les quals s'ha construït el discurs històric dels fets del passat, no han tingut en compte les dones, les ha minimitzat, les ha fet invisibles, primant determinats valors que s'han atribuït als relats històrics als homes. La contribució d'aquestes al desenvolupament de les seves societats ha quedat oculta i encara avui passa desapercebuda en la construcció d'una memòria col·lectiva.

Això s'ha traduït que la divulgació històrica, en el seu sentit més ampli (educació formal i informal, llibres de text, publicacions destinades al gran públic, projectes museogràfics, premsa general i especialitzada, pàgines web), presenti una mancança gairebé absoluta de repertoris gràfics que destaquin la representativitat dels treballs, la capacitat d’acció i els valors associats a les dones. Aquesta absència redunda en la transmissió de valors marcadament sexistes també en el patrimoni arqueològic que, com altres, no és neutre, sinó producte d'una elecció intencionada, reflectint aquells béns i valors que s'han seleccionat per ser transmesos, on no hi ha els que concerneixen a les dones.

En aquesta conferència, Ana Delgado, professora de prehistòria de la Universitat Pompeu Fabra, ens farà una breu introducció a l’arqueologia en clau de gènere, i entrarà especialment en el cas de la comunitat colonial grega situada a Empúries.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ana Delgado és llicenciada en Filosofia i Lletres (Secció d’Història) per la Universitat Autònoma de Barcelona i doctorada en Història pel Institut Universitari d’Història Jaume Vicens i Vives – Universitat Pompeu Fabra (2001-02). Professora del màster d’Història del Món (UPF) i ha impartit docència a nivell estatal, universitat de Granada, i europeu, universitat de Sassari. A nivell internacional ha participat com a investigadora i visitant en les universitats de Stanford (2014), Brown (2019) i Chicago (2017). Especialista en arqueologia del Mediterrani. Els seus estudis es centren en les diàspores fenícies i gregues i en les connexions entre grups colonials i comunitats locals de l’Occident Mediterrani en el I mil·lenni aC. Tema enfocat des d’una perspectiva social i de gènere. Forma part de la RedPaswomen. Dones i Generes en les societats prehistòriques i antigues: de la investigació a l’educació.

Dijous
10
mar
Activitats relacionades
Capitell del castell del Montgrí | © Museu de la Mediterrània
Actual
Els capitells del castell del Montgrí
Refresca't al Museu
Del dj. 16.07.26 al dj. 27.08.26 | 10:30 h
Museu de la Mediterrània
Activitats
Sant Esteve de Marenyà, Romànic Baix Ter
Actual
Romànic al Baix Ter
Sant Esteve de Marenyà
dj. 13.08.26 | 19:00 h
Activitats
Anna d'Ivori
Actual
“Eclipsi”, amb Anna d'Ivori
Capvespres musicals
dj. 13.08.26 | 20:00 h
Museu de la Mediterrània
Activitats
Mina d'aigua | © Museu de la Mediterrània
Actual
La mina d'aigua
Refresca't al Museu
Del dl. 06.07.26 al dl. 31.08.26
Museu de la Mediterrània
Activitats
Torroella vial reial - església
Actual
Torroella vila reial
Refresca't al Museu
Del dv. 10.07.26 al dv. 28.08.26 | 19:30 h
Museu de la Mediterrània
Activitats
La Tallada d'Empordà | © Museu de la Mediterrània
Actual
La Tallada d'Empordà, visita guiada
Sortides pel Baix Ter
ds. 15.08.26 | 10:00 h
Activitats