El Museu de la Mediterrània i el Parc Natural del Montgrí, les illes Medes i el Baix Ter presenten l’inventari del patrimoni cultural del Parc Natural

06.02.2023

Divendres 4 de febrer, amb la sala plena de gom a gom, es va presentar al Museu de la Mediterrània l’inventari del Patrimoni Cultural del Parc Natural del Montgrí, les illes Medes i el Baix Ter. Aquest projecte neix de la iniciativa impulsada per la Direcció General de Patrimoni Cultural i la Direcció General de Polítiques Ambientals i Medi Natural i que sota el títol de «Parc i Museus» propicia la col·laboració entre diferents museus de la Xarxa de Museus d’Etnologia i el seus Parcs Naturals de referència.

La realització de l’inventari, iniciada l’any 2019, ha passat per diferents etapes que inclouen el buidatge exhaustiu de la bibliografia existent sobre els elements immobles presents a la zona, tant del propi parc com de les zones limítrofs, l’establiment d’uns criteris de selecció dels elements prioritaris en aquesta primera fase de l’inventari, descartant-se, en principi, els elements millor documentats actualment (com poden ser alguns molins o edificis contemporanis com la Base Loran o Radio Liberty).

Un cop finalitzada aquesta primera fase de revisió i classificació de les dades existents, s’ha realitzat un treball de prospecció del territori que ha permès comprovar l’estat dels elements referenciats i la descoberta de nous elements que no estaven catalogats fins aleshores. Tot aquest material, ha permès la realització de fitxes minucioses de cadascun dels elements classificats amb tota la informació relativa a l’estat de conservació, el tipus de construcció, l’època, la situació geogràfica, etc. L’inventari aplega 522 elements patrimonials, tant terrestres com submergits.

L’historiador i arqueòleg Ferran Codina, responsable de l’inventari, va destacar que aquest inventari té la voluntat de ser una eina de treball útil per a totes les entitats que d’alguna manera tenen el seu àmbit d’acció al Parc Natural, així com una base de dades per als investigadors. També ens va explicar com, després de l’incendi de 2021 al Massís del Montgrí, van «aparèixer» alguns elements de pedra seca en molt bon estat i que estaven amagats en la frondositat de matolls i bardisses que sovint en compliquen l’accés.

Tant el director del Museu, Gerard Cruset, com el director del Parc Natural, Ramon Alturo, van voler remarcar que aquest és un projecte viu i inacabat, que caldrà anar revisant i ampliant periòdicament i per al qual s’ha comptat amb la col·laboració de la gent de la zona que sovint recorre el territori, perdent-se pels camins, i realitzant troballes de construccions entre la vegetació.

L'inventari està georeferenciat a l’aplicació Instamaps, de manera que si aneu a fer una passejada pel Montgrí i trobeu una barraca amagada o les restes d’un aixart, podeu consultar si estan referenciades i, en cas contrari, enviar una fotografia i la ubicació al Museu de la Mediterrània o al Parc Natural, que s’encarregaran de revisar-ho i afegir-ho a l’inventari si encara no hi és reflectit.