AGRAÏMENT, EMOCIÓ I MEMÒRIA

26.04.2019

El Museu de la Mediterrània recupera una part important de la Memòria Històrica de la Guerra Civil a Torroella de Montgrí.

Aquest dijous 25 d’abril s’ha fet l’acte de cloenda de la I Jornada de Memòria Històrica Local de Torroella de Montgrí al Museu de la Mediterrània. Hi han estat convidades totes aquelles persones que han fet donació d’objectes, documents o memòries al projecte Recepció de Memòria, i hi han assistit l’alcalde Josep Maria Rufí, el primer tinent d’alcalde, Jordi Colomí i la regidora de cultura Anna Maria Mercadé.

Ha estat un acte d’agraïment i memòria en què s’han donat a conèixer les xifres de materials d’època de la Guerra Civil que s’han aconseguit recollir i que seran salvaguardats al Fons de Reserva i al Centre de Documentació del museu. Entre tot aquest material, en destaca una gran quantitat de cartes manuscrites o mecanografiades, sis dietaris personals de l’època escrits al front o a la vila de Torroella, quinze gravacions de memòria oral, diverses fotografies dels anys 30 i 40 i tres objectes com dues màscares antigàs, un fusell soviètic i un bidó de combustible procedent del camp d’aviació de Canet. Un total de cent seixanta quatre entrades que han estat inventariades, classificades i digitalitzades, i per tant, seran salvaguardades al Museu de la Mediterrània, i restaran a disposició per a la consulta d’investigació o recerca, i per tota aquella persona que vulgui conèixer més i millor la història de Torroella de Montgrí durant aquella època.

El projecte s’ha desenvolupat arran de la I Jornada de Memòria Històrica i ha representat una gran iniciativa per a poder recollir uns materials que, fins al moment, estaven conservats per les mateixes famílies i que, a partir d’ara, entren a formar part d’una recopilació col·lectiva de la memòria. Els lligams emotius que cadascun dels donants ha tingut durant tots aquests anys amb els materials aportats al museu fan molt important i destacable la seva rebuda.

Aquesta primera jornada estableix un precedent pel que fa la recuperació de la memòria històrica de la vila. L’edició d’enguany porta inevitablement a engegar un camí per fer de la memòria local una vàlua indispensable per poder posar llum a les èpoques on plana el desconeixement. L’any vinent, apostem per una segona edició dinamitzada per la comissió de memòria històrica impulsada des del Museu, que permetrà fer la jornada molt més participativa i pròpia del poble.

El director del Museu de la Mediterrània, Gerard Cruset, ha agraït als tres tècnics que han coordinat el projecte Natàlia Varela, Miquel Sais i Èlia Bantí, el desenvolupament del projecte en el marc de la seva incorporació al museu, durant sis mesos, a través del Programa de Garantia Juvenil.

Finalment, i una vegada més, el Museu vol agrair la participació, la col·laboració i la confiança dipositada en nosaltres per a compartir la història comuna que ens precedeix i ens ha de donar un coneixement per al present i el futur.