"Dones a Ravensbrück"

08.05.2023

L'exposició "Dones a Ravensbrück" s'endinsa en el món dels camps nazis de dones a través de la biografia d'un conjunt de republicanes catalanes i espanyoles que hi van anar a parar. Més de 120.000 dones i criatures de 30 nacionalitats diferents, van viure l’infern concentracionari al segon camp nazi més gran després d’Auschwitz. S’estima que, entre 1939 i 1945, hi van morir 92.000 persones.

L’exposició proposa un recorregut per la història d’aquest camp i ofereix algunes claus per entendre les particularitats de la deportació femenina als camps nazis, així com la memòria que n’ha quedat i que cal preservar. Crida l'atenció la invisibilitat de les dones que no van figurar com a resistents i deportades fins que l'escriptora Montserrat Roig, mitjançant Neus Català, ho va descobrir i exposar.

Produïda per l'Amical de Ravensbrück, l'exposició té com a objectiu treballar a favor de la conservació de la memòria de les dones, homes i criatures que van patir aquest captiveri, però, sobretot, per a la preservació d'un marc democràtic que faci impossible que fets com els camps de concentració i d'extermini es tornin a repetir.

Divendres 12 de maig, a les 18h, obrim les portes amb una visita guiada a càrrec de Carme Rei-Granger, vicepresidenta de l'Amical de Ravensbrück i descendent de Conxita Grangé, Elvira Ibarz i Maria Castelló, en el marc de les V Jornades de Memòria Històrica Local que cada any organitza el Museu de la Mediterrània. La mostra es podrà veure a l'Espai Baix Ter del Museu de la Mediterrània fins el 3 de juliol de 2023.

Dones a Ravensbrück

• Exposició de l’Amical de Ravensbrück, 2023.
  • Amb la col·laboració de: Elisenda Belenguer Mercadé, Margarita Català van Amsterdam, Marta Gallart i Alsina, François Jené Cánovas, Carme Rei-Granger.
  • Comissariat: Esther Lázaro Sanz.
  • Disseny i producció: ONIDEA – Marc Riart González, David Santiago Baladés, Carles Sòria Puig.