Nanses i pescadors

Del dv. 19.04.24 al dl. 02.09.24

Inauguració: Divendres 19 d'abril a les 19h

Organitza: Museu de la Mediterrània

Col·labora: Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya i Diputació de Girona

L’exposició Nanses i pescadors recull i classifica les diverses nanses fetes amb la tècnica del teixit de malla triangular elaborades al litoral mediterrani dels Països Catalans a partir de la recopilació i classificació duta a terme per Josep Mercader, cisteller de Torroella de Montgrí.

El visitant, mitjançant diferents plafons, fotografies i peces, podrà conèixer i tocar els diferents materials naturals (canya, branca d’olivera, tamariu…), entendre per a quin tipus d’espècie estava concebuda cada nansa i conèixer els testimonis dels qui les feien.

La nansa és un tipus d’ormeig de pesca que funciona com a trampa, un parany en forma de campana fet tradicionalment amb matèria primera com jonc, canya, branca d’olivera o d’altres espècies vegetals. La seva forma permet atrapar i no deixar sortir diferents tipus de peix, de molusc i de marisc. A l’interior s’hi posa l’esquer, normalment peix blau, que serveix per atraure la captura.

L’exposició deriva d’un treball de recerca per a preservar i documentar els materials, tècniques, paraules i formes per poder transmetre de manera precisa tots els coneixements acumulats al llarg dels segles en l’experiència i el gran bagatge dels pescadors artesans.

I es tracta de fer-ho ara que aquest art encara és viu i podem entendre el món mariner allà on es desenvolupa, abans que es converteixi en una antigalla oblidada entre els oficis antics. Hem d’evitar que, quan desaparegui aquesta última generació de pescadors, que ja no traspassa la tècnica apresa dels seus pares als seus fills perquè el seu món està deixant d’existir, no es trenqui també el fil de la transmissió dels seus coneixements.

Preservar aquesta tradició de l’oblit no té valor només per poder gaudir del record o de la bellesa de les peces quan fem una mirada cap al passat; també té valor perquè és una finestra des de la qual podem imaginar el futur. Aquest art de fer nanses, a més de servir per a la pesca, també pot ser font d’inspiració per a creadors de noves formes i construccions en àmbits tan diversos com l’arquitectura, l’enginyeria, la biologia o les arts plàstiques.

Dilluns
Expo fotografia abril 24
"Yama", de Paco G. Robles
Exposició fotogràfica